Ako zlomiť útočníkovi nos: 13 krokov

Hoci by ste mali venovať zvýšenú pozornosť svojmu okoliu a snažiť sa vyhnúť ohrozujúcim situáciám, môže sa stať, že sa budete musieť brániť pred útočníkom. Úderom pätou dlane smerom nahor sa môžete pokúsiť útočníkovi zlomiť nos. Zachovajte široký postoj nôh, aby ste mali silu na úder, a potom útočníka zasiahnite pohybom smerom nahor spod nozdier. Môžete tiež skúsiť udrieť po stranách mostíka nosa, aby ste útočníka omráčili. V prípade potreby pokračujte úderom do hlavy, hrudníka alebo chodidla, aby ste zvýšili šancu na únik. Čo najskôr by ste mali od útočníka utiecť, zakričať o pomoc a zavolať záchrannú službu.

1. časť z 3:Používanie úderu pätou do dlane

Postavte sa do širokého postoja na nohy. Ak je to možné, stojte s nohami vzdialenými od seba aspoň na vzdialenosť ramien. Mierne pokrčte kolená. Na dodanie energie úderu budete potrebovať nohy, preto je nevyhnutné stáť v pevnom postoji na nohách.

Ohýbajte otvorenú dlaň smerom dozadu. Oddeľte si prsty, aby neboli zovreté a nedotýkali sa navzájom. Ohnite zápästie dozadu a vykonajte úder pätou dlane. Ak nemáte veľa skúseností s bojovými umeniami alebo sebaobranou, je oveľa menej pravdepodobné, že úspešne odrazíte útočníka bez toho, aby ste si poranili ruku, ak použijete pätu dlane.[1]

Úder smerom nahor a do tváre útočníka. Nos má trojuholníkový tvar, ktorý je určený na priame, priame údery, takže úder priamo do tváre nie je najlepšou stratégiou.[2]
Namiesto toho vložte celú svoju váhu do ruky, keď ju vystierate smerom nahor do nosa útočníka. Snažte sa udrieť tesne pod nosné dierky a pokračovať v pohybe smerom nahor do hlavy útočníka.[3]

Hľadajte iné príležitosti. Ak vaša pozícia vzhľadom na útočníka neumožňuje úder smerom nahor, je možné zlomiť nos aj úderom zboku. Na úder do bočnej časti nosa použite pätu dlane. Aj keď nedosiahnete zlomenie, silný úder pravdepodobne spôsobí krvácanie alebo roztrhnutie očí, čo by vám malo poskytnúť šancu na útek.[4]

Na obranu použite improvizovanú zbraň. Ak máte na sebe opasok a máte možnosť si ho odložiť, môžete si ho omotať okolo ruky a švihnúť alebo udrieť prackou do tváre útočníka.[5]
Ako improvizovanú zbraň možno použiť aj palicu alebo vychádzkovú palicu, ťažkú kabelku, pevnú násadu dáždnika a iné predmety.

  • Ak máte pero, môžete ho zovrieť päsťou s odkrytým ostrým koncom. Útočte na útočníkove oči, hrdlo a krk. Rovnakú stratégiu môžete použiť aj pri súprave kľúčov.[6]

Využite príležitosť na útek. Po údere sa rýchlo pokúste utiecť namiesto toho, aby ste sa zdržiavali sledovaním, či ste útočníkovi úspešne zlomili nos. Aj keď sa vám nepodarilo zlomiť nos, pravdepodobne ste útočníkovi spôsobili bolesť, krvácanie alebo ste mu zaplavili oči slzami. Konajte rýchlo a využite túto príležitosť na útek.

Časť 2 z 3:Používanie kombinácií

Kombinujte ďalší úder s úderom dlane smerom nahor. Na ďalšie zneškodnenie útočníka môžete použiť aj rýchlu, jednu-dve kombinácie. Ak sa rozhodnete použiť kombináciu, po údere dlaňou nahor by mal okamžite nasledovať ďalší úder.[7]
Nepodávajte prvý úder a potom nepočkajte niekoľko sekúnd na druhý, inak stratíte drahocenný čas, ktorý ste mohli využiť na útek.

  • Vašou prioritou je ujsť, ale rýchly kombinačný úder vám môže pomôcť zabezpečiť, aby ste útočníka omráčili a mohli utiecť.

Použite otvorený hák rukou na hlavu útočníka. Môžete použiť rýchlu kombináciu tak, že po údere nahor nasleduje úder na hlavu, aby ste útočníka ešte viac zneškodnili. Ihneď po údere útočníka úderom nahor použite druhú pätu ruky na silný úder do oblasti spánku na hlave.[8]

  • Myslite na to, že mozog sedí na lebke ako uhorky v pohári. Silný úder do hlavy môže otriasť mozgom a spôsobiť otras mozgu, ktorý útočníka dočasne zneškodní.[9]

Nasledujte úder dvojitou dlaňou pätou do hrudníka. Po údere útočníka do nosa ho silným úderom do hrudníka zrazíte k zemi a preč od vás, čo vám umožní uniknúť. Nohy držte v širokom postoji s mierne pokrčenými kolenami, aby ste mali silu úderu. Udrite útočníka oboma dlaňovými pätami do hrudníka súčasne, aby ste ho od seba odstrčili, a potom utekajte v opačnom smere, ako padá.[10]

Vyskúšajte dupnutie na nohu. Čo najsilnejšie dupnite na nohu útočníka, aby ste ho omráčili a zabránili mu v prenasledovaní. Pred úderom do nosa smerom nahor alebo po ňom môžete použiť dupnutie na nohu. Ak vás útočník chytil, použite dupnutie na nohu a následne úder na nos, hlavu alebo hrudník. Môžete tiež použiť najprv úder nosom a potom nasledovať dupnutie na nohu, aby ste si zabezpečili útek.[11]

Časť 3 z 3:Múdre používanie sebaobrany

Útok späť použite len ako poslednú možnosť. Vašou prioritou by malo byť vždy sledovať svoje okolie, bezpečne uniknúť z ohrozujúcej situácie a kričať o pomoc. Brániť sa je nebezpečná posledná možnosť. Ak sa musíte brániť, vaším cieľom je zneškodniť alebo odviesť pozornosť útočníka, aby ste mohli uniknúť.[12]
Zdroj experta
Ross Cascio
Tréner sebaobrany
Rozhovor s odborníkom. 13. septembra 2019.

  • Ak vás napríklad prepadnú, mali by ste spolupracovať a okamžite odovzdať peňaženku alebo kabelku namiesto toho, aby ste sa pokúsili vykonať úder v sebaobrane. Pripravte si falošnú „peňaženku pre prípad prepadnutia“, v ktorej bude len niekoľko bankoviek a osobných vecí.
  • Na druhej strane, ak vás útočník núti ísť na druhé miesto, mali by ste vynaložiť maximálne úsilie na obranu a útek.

Čo najskôr zavolajte záchrannú službu. Ak je to možné, vytočte tiesňové číslo. Ak môžete diskrétne vytočiť číslo skôr, ako sa pustíte do útočníka, vložte si telefón do vrecka s otvorenou linkou na reproduktore.[13]
Zdroj experta
Ross Cascio
Tréner sebaobrany
Rozhovor s odborníkom. 13. septembra 2019.

  • Ak máte otvorenú tiesňovú linku, zapracujte do slovných varovaní fyzické vlastnosti útočníka. Povedzte napríklad niečo také: „Budem sa brániť vysokému chlapovi. Ustupte, inak vám vyškriabem tie hnedé oči, zhodím tú modrú bejzbalovú čiapku a vytrhám tie hnedé vlasy.“
  • Čo najskôr opustite situáciu. Ak váš útočník spadne späť alebo spadne na zem, okamžite opustite priestor. Pokračovaním v útoku riskujete svoje zranenie a v závislosti od regionálnych zákonov by ste sa mohli vystaviť žalobe alebo zatknutiu.[14]
    Odborný zdroj
    Ross Cascio
    Tréner sebaobrany
    Rozhovor s odborníkom. 13. septembra 2019.

    • Máte napríklad právo brániť sa, ak sa domnievate, že hrozí bezprostredné nebezpečenstvo telesného zranenia. Ak však začnete kopať do útočníka, keď je na zemi alebo v bezvedomí, môžete riskovať, že útočníkovi spôsobíte vážne zranenia alebo ho dokonca zabijete, čo by v konečnom dôsledku mohlo viesť k dlhému trestu odňatia slobody.
    • Útočník by sa tiež mohol spamätať a premôcť vás, ak zostanete stáť a pokúsite sa zasadiť ďalšie údery. Stačí raz udrieť alebo rýchlou kombináciou a vybehnúť.
  • Odkazy