Ako znížiť úzkosť detí z lietania: 12 krokov

Rodinná dovolenka, ktorá by mala byť vzrušujúca a zábavná po celý čas, môže byť hneď na začiatku zmarená dieťaťom s výraznými obavami z lietania. Strach z lietania je bežný u ľudí všetkých vekových kategórií, ale u detí môže byť obzvlášť ťažko zvládnuteľný. Našťastie existuje množstvo techník, ktoré môžete použiť na zníženie úzkosti z lietania u detí bez toho, aby ste museli nutne siahnuť po liekoch. S trochou plánovania, vytrvalosti a trpezlivosti máte oveľa väčšiu šancu, že sa vám samotný let stane príjemnou súčasťou vašej cesty.

Časť 1 z 3:Posilnenie postavenia vášho dieťaťa

Pýtajte sa na otázky týkajúce sa obáv vášho dieťaťa z lietania. Rozhovor s dieťaťom o jeho obavách ich nezhorší a je to prvý krok k tomu, aby ste mu umožnili prekonať obavy. Nevypočúvajte svoje dieťa, ale pokojne mu položte zvedavé otázky o zdrojoch a špecifikách strachu z lietania.[1]

  • Strach dieťaťa z lietania často pramení z jedného z nasledujúcich dôvodov: neschopnosť predstaviť si, ako sa ťažké lietadlo môže udržať vo vzduchu; strach z uzavretých priestorov a/alebo z obmedzenia toho, čo môžeš robiť, keď to chceš robiť; zlé predchádzajúce skúsenosti alebo rozprávanie o zlých skúsenostiach od iných; správy v médiách o leteckých nehodách, bezpečnostných hrozbách v leteckej doprave alebo zlých skúsenostiach s letom.[2]
  • Skúmajte príčiny strachu tým, že ho potvrdíte a vcítite sa do neho: „Keď som prvýkrát letel, mal som strach, že lietadlo spadne z oblohy. Čo si o tom myslíte vy?“ Vykonajte kvalifikované odhady na základe svojich pozorovaní: „Všimol som si, že sa cítite nepríjemne v preplnených priestoroch, ako napríklad raz vo vagóne metra. Je to niečo, čo vás v lietadle trápi?“ Alebo im jednoducho dajte pozvanie na rozhovor: „Povedzte mi, čo si myslíte o našom výlete lietadlom, ktorý sa blíži.“
  • Čím konkrétnejšie informácie o povahe strachu vášho dieťaťa z lietania poznáte, tým konkrétnejší môže byť váš prístup k jeho riešeniu.

Ponúknite informácie o tom, ako lietadlá lietajú. Je ľahké nájsť hory údajov o tom, aké bezpečné je lietanie, napríklad že najnebezpečnejšou časťou cesty je cesta na letisko a podobne (niektoré štatistiky a príklady nájdete v článku Tento článok). Samotná štatistika však nezbaví dieťa obáv z toho, že nastúpi do lietadla. Rozprávanie o lietadlách a ukazovanie dieťaťu, ako lietajú, bude pravdepodobne účinnejšou stratégiou.[3]

  • Poskytnite dieťaťu knihy o lietadlách a lietaní, repliky hračiek a videá o lietaní. Spoločne vyhľadajte odpovede na jeho otázky. Zostavte a vyskúšajte s dieťaťom malé lietajúce stroje. Ak máte v blízkosti letecké múzeum, choďte sa pozrieť na lietadlá a možno si aj sadnite do kokpitu. Nechajte svoje dieťa porozprávať sa s odborníkmi na lietanie tam.[4]

Nechajte dieťa vidieť lietadlá v akcii. Už dávno sú preč časy, keď sa rodina mohla bez problémov vybrať na medzinárodné letisko a sledovať štarty a prílety lietadiel z celého sveta. Stále však existujú možnosti pozorovať lietadlá v akcii a tento typ zážitku môže v bázlivom dieťati vzbudiť dôveru.[5]

  • Skúste začať na malom letisku alebo regionálnom letisku. Nájdite si (povolené) miesto, kde môžete pozorovať vzlietanie a pristávanie menších lietadiel, a porozprávajte sa o priebehu toho, čo sa deje (a o zážitkoch z vnútra lietadla). Ak nájdete pilota, ktorý je ochotný trochu porozprávať o lietaní, tým lepšie.
  • Hoci moderné bezpečnostné obmedzenia výrazne sťažujú možnosť pozrieť si odlietajúce a prilietajúce lietadlá na veľkom letisku zblízka, stále môžete nájsť príležitosti, ako to urobiť spolu s dieťaťom (ktoré nevyvolajú bezpečnostný poplach).

Rozprávajte sa o všetkých ľuďoch, ktorí pracujú na tom, aby bolo lietanie bezpečné. Informujte svoje opatrné dieťa, že existujú doslova desiatky ľudí, ktorých úlohou je zabezpečiť, aby bolo lietadlo bezpečné a pripravené na odlet. Hovorte o bezpečnostných inžinieroch a pilotoch a upozornite na pozemný personál a palubný personál.[6]

  • Vrstvy bezpečnostných opatrení, ktoré sa nachádzajú na veľkých letiskách, môžu byť pre malé deti zastrašujúce a znepokojujúce. Rozprávajte sa s dieťaťom o tom, že všetci bezpečnostní pracovníci a stroje a kontrolné stanovištia, ktoré používajú, sú tu preto, aby bol let bezpečnejší.

Zdôraznite „postupnú desenzibilizáciu“.“ Informácie a znalosť sú nepriateľmi úzkosti, najmä ak sa získavajú metodicky. Každý krok na ceste k oboznámeniu dieťaťa s tým, ako lietadlá lietajú, s procesom lietania a s ľuďmi, ktorí za letom stoja, môže pomôcť znížiť úzkosť detí z lietania.[7]
[8]

  • Postupná desenzibilizácia je pomalý, postupný prístup, ktorý pomáha niekomu lepšie sa vyrovnať so situáciou alebo okolnosťami, ktoré vyvolávajú úzkosť. Napríklad niekto, kto má strach zo včiel, si môže prečítať knihy a pozrieť videá; ísť „pozorovať kvety“ a hovoriť o tom, aké sú včely dôležité pre opeľovanie; porozprávať sa so včelárom a pozorovať jeho prácu z bezpečnej vzdialenosti; obliecť si včelí oblek a priblížiť sa k úľu vytvorenému človekom; a nakoniec možno byť schopný priblížiť sa k úľu bez výstroja.
  • Začnite včas a neponáhľajte sa s tým, aby ste dieťaťu pomohli lepšie sa vyrovnať s predstavou lietania v lietadle. Nečakajte do poslednej chvíle a postupujte tempom dieťaťa. Ak to bude trvať niekoľko výletov na letisko alebo do múzea, aby sa vytvorila úroveň pohodlia pri lietaní, nech sa páči. Keď príde čas letu, bude to stáť za tú námahu.

Časť 2 z 3:Príprava na deň letu

Predstavte si detaily letu. Keď sa bude blížiť deň letu, môže byť užitočné uskutočniť „prechádzku“ nadchádzajúcim procesom – pohľadmi, zvukmi, skúsenosťami s nastupovaním do lietadla a letom. Najmä u menších detí, ktoré ešte neleteli, môže byť neistota, čo môžu očakávať, často hlavným zdrojom úzkosti počas letu.[9]

  • Pokúste sa opísať čo najviac podrobností o radení sa do radu, ukazovaní palubného lístka, hľadaní miesta v lietadle atď. Hovorte o zvuku lietadla na voľnobeh, pocite naberania rýchlosti na dráhe a o momente, keď sa kolesá prestanú dotýkať zeme. Buďte dôkladní a nápadití a rozdeľte si proces na jednoduché, zvládnuteľné časti.

Zvládanie vlastnej úzkosti. Ak máte z lietania obavy alebo sa obávate, ako bude vaše dieťa reagovať na lietanie, dieťa vašu nepríjemnú atmosféru vycíti. Nesnažte sa však pred dieťaťom len „nasadiť statočnú tvár“ – ak sa budete vopred zaoberať vlastnou úzkosťou, budete schopní lepšie zvládnuť stres dieťaťa z lietania.[10]

  • V ideálnom prípade vás vaša metóda zvládania vlastnej úzkosti zanechá jasnými, bdelými, pokojnými a pripravenými byť prítomnými a nápomocnými pre vaše dieťa. Lieky preto nemusia byť najlepšou prvou možnosťou. Pozrite si časť Ako prekonať strach z lietania, ktorá je dobrým východiskom na zníženie vlastnej úzkosti, aby ste mohli pomôcť znížiť úzkosť svojho dieťaťa.
  • Stratégie na zníženie úzkosti a odbúranie stresu, ktoré fungujú u vás, môžu fungovať aj u vášho dieťaťa. Účinnou metódou je často cvičenie, preto môže pomôcť rýchla prechádzka po letisku. Deti si môžu rýchlo osvojiť aj cvičenia hlbokého dýchania (pomalý a hlboký nádych, chvíľkové zadržanie a pomalé uvoľnenie). Meditácia alebo cvičenia na uvedomenie si môžu vyžadovať trochu viac práce s niektorými deťmi, ale môžu byť tiež celkom účinné. A vždy pomôže dobrý spánok noc pred letom a zdravé jedlo v deň letu.

Prineste si rozptýlenie a pohodlné predmety. Či už ide o lietanie alebo inú činnosť vyvolávajúcu úzkosť, známe pohodlie môže zmierniť strach spôsobený neznámymi okolnosťami a obyčajné rozptýlenie môže pomôcť skrátiť čas a zamestnať detskú myseľ. Teraz nie je čas na tvrdý prístup k obraznej (alebo doslovnej) bezpečnostnej prikrývke vášho dieťaťa – ak pomáha a je to rozumná vec na cestu lietadlom, povoľte ju.[11]

  • Filmy, hudba, knihy, hry, hádanky a akékoľvek iné rozptýlenie môžu pomôcť znížiť úzkosť pred letom a počas neho. Hranie hry „Špehujem“ alebo inej podobnej hry s vaším dieťaťom počas letu môže poskytnúť rozptýlenie a útechu vám obom. A v tejto súvislosti je dobrým „rozptýlením“ počas letu aj pekný dlhý spánok (ideálne nemedikamentózny).

Informujte posádku lietadla o úzkosti vášho dieťaťa počas letu. Posádky lietadiel sú vyškolené na zaobchádzanie s úzkostnými cestujúcimi vrátane detí a pravidelne sa s nimi stretávajú. Jeden alebo viacerí členovia posádky lietadla pravdepodobne radi poskytnú vášmu úzkostlivému dieťaťu trochu viac pozornosti a informácií. Koniec koncov, pravdepodobne veľmi dobre vedia, že je lepšie utlmiť obavy hneď na začiatku namiesto toho, aby ste ich nechali prepuknúť do záchvatu hnevu alebo paniky.

  • Nemusíte používať prístup typu „prepáč, ale počas tohto letu budeš mať plné ruky práce s mojím dieťaťom“. Namiesto toho povedzte letuške na začiatku letu niečo v zmysle: „Toto je prvý let môjho dieťaťa a je veľmi zvedavé a trochu nervózne.“

3. časť z 3:Ako sa vyrovnať s úzkosťou vášho dieťaťa z letu

Zistite, či má vaše dieťa všeobecný alebo špecifický problém s úzkosťou. Strach a úzkosť sa dajú ťažko určiť, najmä u detí. Zdroj úzkosti a čas, miesto a spôsob jej prejavu sa nie vždy zhodujú. Napríklad zdanlivý strach z lietania môže mať v skutočnosti korene v úzkosti, ktorá s lietaním nesúvisí, ale ktorá sa v tejto situácii prejavuje.[12]

  • Ak má vaše dieťa všeobecnejší problém s úzkosťou, ktorý sa prejavuje aj v iných situáciách, napríklad v škole, v interakcii s inými ľuďmi atď., malo by sa mu venovať komplexnejšie než len pripraviť ho na let. Porozprávajte sa s lekárom svojho dieťaťa alebo odborníkom na správanie o najlepších možnostiach.

Potvrdzujte obavy svojho dieťaťa z lietania; nikdy ich nezľahčujte ani neignorujte. Ignorovanie obáv a čakanie, že z nich dieťa vyrastie, je rovnako pravdepodobné, že časom budú silnieť. Podobne, ak dieťaťu poviete, že „veľkí chlapci a dievčatá si nerobia starosti s takými hlúposťami“, pravdepodobne to len zhoršíte tým, že pridáte nové vrstvy úzkosti. Buďte súcitní, chápaví a aktívne pomáhajte svojmu dieťaťu riešiť strach z lietania.[13]
Odborný zdroj
Liana Georgoulis, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.

  • Obavy nemusia byť racionálne, aby boli skutočné. Validujte úzkosť svojho dieťaťa tým, že ju akceptujete a budete sa ňou zaoberať, aj keď je jej základ iracionálny. Nehovorte o tom, že je „hlúpe“ alebo „detské“ obávať sa lietania; hovorte o spôsoboch, ako môžete spoločne čeliť a prekonať úzkosť.
  • Nájdite a využite ďalšie zdroje. Ak je strach vášho dieťaťa z lietania silný alebo dlhodobý, zvážte možnosť vyhľadať odbornú pomoc. Vyhľadajte detského psychológa alebo terapeuta, ktorý má skúsenosti s riešením detských fóbií, a ak je to možné, najmä s úzkosťou z letu. Určite sa vám oplatí investovať, ak vďaka tomu bude vaše dieťa celý život lietať bez paniky (a zníži sa pritom vaša úzkosť ako rodiča).[14]

    • Lieky, ako napríklad trankvilizéry, sú možnosťou pre deti s vážnymi problémami s úzkosťou počas letu. Prediskutujte túto tému s pediatrom svojho dieťaťa.
    • Lieky proti úzkosti však môžu len dočasne zamaskovať úzkosť a v skutočnosti ju časom pomáhajú zvyšovať (predstavte si to ako obväzovanie rany bez jej čistenia). Vo väčšine prípadov by lieky nemali byť prvou možnosťou; najprv vyskúšajte postupnú desenzibilizáciu a iné techniky.[15]
  • Odkazy