Ako zostať pozitívne naladený v práci

Chceli by ste mať šťastnejší život v práci? Pozitívne naladenie v práci vás robí šťastnejšími, zvyšuje vašu produktivitu a umožňuje vám cítiť hrdosť na svoje úspechy. Veľkú časť dňa strávite prácou, a ak si tento čas nedokážete užiť, potom bude len ťažšie a ťažšie ráno vstať z postele.

Metóda 1 z 2: Mať správny postoj

Vedzte, prečo pracujete. Pracujete, aby ste žili, alebo žijete, aby ste pracovali? Čo vás drží v tejto práci? Máte radi prácu? Alebo výplata podporuje rodinu a životný štýl, ktorý milujete? Musíte si uvedomiť, prečo je vaša práca dôležitá, najmä keď sa stane nudnou alebo ťažkou. Ak vás nenapadá žiadny dôvod, prečo by ste mali pracovať v tejto práci, možno jediným spôsobom, ako zostať v práci pozitívny, je nájsť si novú prácu.

  • Mať akčný plán so svojím životom a vedieť, kam smerujete, je často najlepším miestom na to, aby ste sa začali cítiť pozitívne.

Nikdy sa neporovnávajte s ostatnými. Každý začína na inom mieste a vydáva sa na svoju vlastnú cestu. Nemáte predstavu, kam až môžu cesty iných zájsť. Slepé porovnávanie vedie k plytvaniu časom a negatívnym pocitom. Môžete kontrolovať len svoje vlastné myšlienky a osud, preto na tom pracujte.[1]

Prestaňte sa zamotávať do toho, čo je mimo vašej kontroly. Ide o to, aby ste spoznali a zamerali sa na niečo, čo je pre vás dôležité, napríklad na ekonomiku, váš trh, akcie, ktoré môžu podniknúť iní. To znamená: vaše vnútorné myšlienky a vaše činy.[2]

Neberte seba ani nikoho iného príliš vážne. Viac ako to, že zo seba urobíte šťastnejšieho človeka, vás sebaklam môže urobiť aj silným, vplyvným a príťažlivým. Zmysel pre humor pomáha dať neúspechom perspektívu a pripomína vám, že máte život aj mimo svojej práce.[3]

  • Mal by to byť predovšetkým vnútorný postoj, a nie vonkajšie správanie. V myšlienkach zostaňte čo najľahší, ale snažte sa vyhnúť vtipom o vážnej situácii, najmä ak by situácia mohla mať vážne následky alebo neviete, či ostatní ľudia okolo vás budú vnímaví na dávku humoru.

Vyhraďte si niekoľko minút na sťažovanie sa, ale buďte struční. Tento pocit je parazitom, ktorý môže nahlodávať vašu energiu a pohodu. Ak nie ste spokojní s týmto svetom, môžete podniknúť kroky na zmenu. Ale sedením a sťažovaním sa nedosiahnete nič iné, len to, že sa budete sťažovať. Môže to byť skutočne užitočný spôsob, ako dať problémom perspektívu, ale len vtedy, ak to nepreháňate. Ušetrite si vzlykavé príbehy, povedzte, čo máte na mysli, a prejdite na produktívnejšie myšlienky.

Častejšie sa usmievajte. Je dokázané, že úsmev uvoľňuje v mozgu chemické látky, ktoré vás robia šťastnými, aj keď je úsmev vynútený. Napriek tomu by ste si mali nájsť čas na to, aby ste si svoju prácu čo najviac užili. Doprajte si čas na rozhovor so spolupracovníkmi, ktorých máte radi, pozrite si počas obeda niekoľko zábavných videí a počúvajte hudbu, ktorá vás robí šťastnými. Pozitívne myslenie vedie k pozitívnemu mysleniu, nie naopak.[4]

Ku každému sa správajte láskavo a s úctou. Byť láskavý k spolupracovníkovi zaručuje, že sa vám láskavosť vráti. Môžu nastať dni, keď sú ľudia v strese, vrátane vás, ale vedomie, že máte podporu a priateľstvo ľudí okolo seba, je skvelý spôsob, ako upustiť paru a cítiť sa pozitívnejšie. Ľudia sú spoločenské zvieratá, preto nezanedbávajte budovanie vzťahov so svojimi spolupracovníkmi.[5]
Zdroj experta
Lauren Krasny
Výkonný, Strategický, & Osobný kouč
Odborný rozhovor. 27. marca 2020.

Nájdite príležitosti v obdobiach nepokojov alebo ťažkostí. Zamerajte sa na situácie, ktoré „môžete“, a nie na situácie, ktoré „nemôžete“. Skvelým spôsobom, ako začať, je pozerať sa na problémy skôr ako na príležitosti než na zlyhania. Zmena sa začína víziou a vízia sa začne stávať skutočnosťou až vtedy, keď sa vysloví nahlas. O problémoch a neúspechoch musíte diskutovať s ohľadom na sebazdokonaľovanie, nie sa vyhovárať na chyby z minulosti. V každej kancelárii sa vyskytnú zlé časy a pozitívne naladenie neznamená vyhýbať sa problémom, ale rásť z nich.

Metóda 2 z 2:Spríjemnenie práce

Premýšľajte o tom, ako si môžete prácu spríjemniť. Aké jedinečné zručnosti, perspektívy alebo nápady môžete využiť na to, aby ste svoje pracovisko ešte zlepšili. Prevezmite určitú iniciatívu vo vzťahu k svojej práci, personalizujte si ju a nechajte si robiť úlohy, ktoré máte najradšej. Ak máte záujem o ciele a poslanie vašej spoločnosti, bude pre vás oveľa jednoduchšie pripojiť sa k práci s chuťou.[6]

  • Tieto ciele môžu byť aj osobné. Aj keď nemáte radi spoločnosť, pre ktorú pracujete, prevzatie iniciatívy je skvelý spôsob, ako zlepšiť svoje zručnosti a životopis pre ďalšiu prácu.

Poznajte svoje limity v práci. Ak viete, že projekt vám z akéhokoľvek dôvodu spôsobí zbytočný stres, neprijímajte ho. Neznamená to, že by ste mali vykonávať minimum práce, znamená to len, že musíte uprednostniť svoje vlastné potreby pred potrebami spoločnosti. Neberte si prácu navyše len preto, že vás o ňu požiadajú – uistite sa, že je to práca, ktorú chcete robiť a ktorú zvládnete bez toho, aby to poškodilo kvalitu vášho života.

Personalizujte si svoj pracovný priestor. Vyveste si obrázky, prineste si pekné slúchadlá a hudbu a rozmiestnite si po stole nejaké drobnosti. Urobte všetko pre to, aby ste si vytvorili priestor vaše, nie nejakú nevýraznú kanceláriu, do ktorej chodíte pracovať.[7]
Dôveryhodný zdroj
Združenie pre psychologickú vedu
Nezisková organizácia venujúca sa podpore dôveryhodného výskumu a vzdelávania v psychologických vedách
Prejsť na zdroj

Uistite sa, že sa staráte o svoje telo jedlom a vodou. Jednoduché jedenie a pitie dostatočného množstva vody môže byť najlepším spôsobom, ako si v práci zachovať pozitívny prístup. Pocit hladu alebo smädu povedie k únave a tento pocit vyčerpania vás bude zrážať deň čo deň.

Zostaňte organizovaní, ale flexibilní. Dovoľte si plánovať, ale necíťte sa spútaní rozvrhom. Namiesto toho využite organizáciu, aby ste sa vyhli termínom na poslednú chvíľu, aby ste mali všetko tam, kde má byť, urobte si poriadok vo svojich záležitostiach. Čistá a prehľadná myseľ sa začína prehľadným stolom a kalendárom, preto si nájdite čas na upratanie svojho života.

  • Napriek tomu je pre zachovanie pozitívneho pohľadu dôležitá schopnosť vyrovnať sa s problémami. Plány sa budú meniť a to je v poriadku – len sa musíte meniť spolu s nimi.
  • Odškrtávajte si úlohy a udalosti, keď ich splníte.

Buďte aktívni. Vstávajte a hýbte sa aspoň raz za hodinu. Celodenné sedenie na tom istom mieste sa môže rýchlo stať únavným, ale aktívny pobyt vám pomôže cítiť sa lepšie po celý deň. Prejdite sa počas obedňajšej prestávky, niekoľkokrát do týždňa choďte do práce a z práce na bicykli alebo si skúste pred pracovnou zmenou zacvičiť. Keď sa vaše telo cíti dobre, vaša myseľ sa cíti dobre a cvičenie je najlepší spôsob, ako to dosiahnuť.

Snívajte viac. Nechajte svoju myseľ z času na čas blúdiť. Nie je to dobré len pre vaše duševné zdravie – môže to dokonca zvýšiť vašu produktivitu. Argument, že snenie uľahčuje vašu prácu, sa môže datovať až do 20. storočia. Jedinečný a konkurencieschopný pohľad môžete získať, keď sa budete túlať svojou mysľou.[8]

  • Oddeľte prácu od zábavy. Niekedy sa zdá, že vaša práca je vo vašom svete neuveriteľne dôležitá. Zabíjate však časť seba samého, keď dovolíte, aby vám práca oklieštila súkromie a integritu. Práca je na prácu, nie na doma, preto sa naučte mať odstup. Keď opustíte kanceláriu alebo sa odhlásite online, práca sa skončila. Prejdite na iné, príjemnejšie zážitky.

    • Majte záujem/koníček, ktorý nesúvisí s vašou prácou. Je to časť vášho života, ktorá úplne nesúvisí s prácou – a nemala by zahŕňať spolupracovníkov alebo známych z práce. Ak hráte golf, nehrajte ho so svojimi kolegami z práce – pokiaľ nejde o podujatie súvisiace s prácou.
  • Referencie