Ako zostať pozitívny v negatívnej pracovnej situácii

Všetci sa v živote stretávame s negatívnymi situáciami, či už sme v práci alebo nie. Negatívne situácie v práci však môžu byť obzvlášť znepokojujúce, pretože v nej trávime veľa času a sme závislí od svojej práce, aby sme si udržali každodenný život. Ak je pre vás ťažké zvládnuť negatívne pracovné interakcie, existuje niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste zostali pozitívne naladení bez ohľadu na to, s akým konfliktom sa stretnete.

Časť 1 z 3:Ovládanie vnútornej reakcie

Zostaňte pokojní. Keď ste v práci konfrontovaní s konfliktom, či už je namierený proti vám, spolupracovníkovi alebo celkovo proti vášmu tímu, je dôležité zachovať pokoj. Pomôže vám to zhodnotiť situáciu, aby ste mohli prijať čo najmúdrejšie rozhodnutia.

  • Rýchlo vykonajte všetky rutinné postupy, ktoré máte zavedené na uvoľnenie pod tlakom, ako napríklad hlboký nádych alebo počítanie do desať. Ak žiadne nemáte, naučte sa nejaké.[1]
    Dôveryhodný zdroj
    Pomocník
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
    Prejsť na zdroj
  • Skúste namiesto rečí odísť.
  • Po odchode použite svojich päť zmyslov, aby ste sa upokojili.[2]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov o duševnom zdraví a wellness.
    Prejsť na zdroj
    Na svojom pracovnom stole môžete mať napríklad upokojujúcu aromaterapiu v podobe sviečky alebo fľaštičky esenciálneho oleja.

Prijmite situáciu. Ak sa budete brániť negatívnej situácii, ktorej čelíte v práci, len to zvýši váš vnútorný konflikt.[3]
Odborný zdroj
Melody Godfred, JD
Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 29 apríla 2020.
Takýto odpor vás s veľkou pravdepodobnosťou prinúti k negatívnej reakcii, ktorá konflikt vystupňuje. Namiesto toho prijmite to, čo sa okolo vás deje.[4]

  • Ak v práci pretrváva negatívna situácia, prijatie situácie vám pomôže čeliť problému a vyriešiť ho, namiesto toho, aby ste ho nechali vlečúci sa a stal sa neustálou záťažou. [5]

Pripomeňte si veci, v ktorých ste dobrí. Uprostred negatívnej výmeny názorov je lákavé cítiť sa zle. Tento negatívny pocit vás môže dostať do defenzívy, čo spôsobí negatívnu reakciu. Zamerajte sa na to, v čom ste dobrí, kým sa výmena neskončí.

  • Spomeňte si na projekt, na ktorom ste nedávno pracovali a za ktorý ste dostali pochvalu.
  • Premýšľajte o všetkých kurzoch, ktoré ste absolvovali, alebo o skúsenostiach, ktoré máte v životopise a ktoré vás kvalifikujú na danú pozíciu.

2. časť z 3:Reagovanie navonok pozitívnym spôsobom

Vyhnite sa negatívnej reakcii. Buďte láskaví namiesto toho, aby ste reagovali rovnako, ako sa správa negatívna osoba. Ak je niekto agresívny, je najlepšie rozptýliť toto napätie tým, že budete v danom momente pasívni.[6]
Dôveryhodný zdroj
PomocníkPríručka
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Odolajte pokušeniu brániť sa. Obrana v danom momente rýchlo vystupňuje negatívnu situáciu.
  • Snažte sa hovoriť veci, ktoré zabránia konfrontácii. Mohli by ste povedať niečo ako: „Nebol som si vedomý tejto chyby,“ alebo „Ospravedlňujem sa za zmätok, ktorý som svojím konaním mohol spôsobiť.“

Vyhnite sa zapojeniu do konfliktu.[7]
Odborný zdroj
Melody Godfred, JD
Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 29 apríla 2020.
Odmietnite sa baviť s každým, kto na vás vyrukuje s obvinením. Zachovanie pokoja a jednoduché počúvanie môže zabrániť eskalácii konfliktu. Keď sa osoba upokojí, uznajte jej pocity predtým, ako prednesiete svoje vlastné. Ak sa situácia naďalej stupňuje, formálne požiadajte svojho nadriadeného alebo zástupcu personálneho oddelenia o podporu prostredníctvom e-mailu, aby ste konflikt zdokumentovali.

  • Ponúknutie neutrálneho pohľadu, či už ste účastníkom konfliktu, alebo počúvate o konflikte niekoho iného, môže byť upokojujúcim prostriedkom.[8]
  • Ponúkanie neutrálneho pohľadu môže znamenať, že sa nepostavíte na žiadnu stranu; namiesto toho súhlasíte s tým, že obe strany môžu mať pravdu a ani jedna z nich nie je oprávnená, kým dôkazy nepreukážu opak.

Hovorte pomaly. Získate tak čas na premyslenie toho, čo poviete, a budete pôsobiť sebaisto. Pomalé rozprávanie tiež pôsobí cieľavedome a presne, čo prispieva k sebavedomiu.

  • Pôsobenie sebavedome – nie arogantne – uprostred osobného útoku môže zabrániť tomu, aby obviňujúca strana zašla vo svojej negativite príliš ďaleko.

Zostaňte pokorní a transparentní. Ak vás spolupracovník alebo nadriadený obviňuje z nesprávneho postupu, ochotne priznajte svoj podiel na probléme. Takáto pokora môže rýchlo rozptýliť nestabilnú situáciu.

  • Ak máte pocit, že ste neurobili nič zlé, nebuďte arogantní ani sa tejto skutočnosti nebráňte. Buďte otvorení myšlienke, že ste mohli urobiť to, z čoho vás obviňujú, a ponúknite, že sa pokúsite nájsť príčinu chyby.
  • Niektoré spôsoby, ako reagovať s pokorou, môžu spočívať v tom, že sa podriadite skúsenostiam nadriadenej osoby alebo priznáte, že v danej oblasti nie ste takí skúsení, ako ste si mysleli.

Priznajte svoju úlohu. Ak čelíte negatívnej situácii, ku ktorej ste prispeli (úmyselne alebo nie), priznajte svoju chybu. Ako už bolo povedané v predchádzajúcej časti, pokora môže rýchlo rozptýliť nestabilnú situáciu.

  • Priznanie chyby bude aj druhá strana viac naklonená dosiahnutiu mierového riešenia.

Odstráňte sa zo situácie. Ak nič z toho, čo ste vyskúšali, nezaberá – ospravedlnenie, zachovanie pokoja, nezasahovanie do konfliktu – možno bude najlepšie odísť.[9]
Zdroj experta
Melody Godfred, JD
Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 29. apríla 2020.
Ak sa pomaly stiahnete, druhá strana to môže ľahšie prijať, ako keď sa otočíte na päte a odíde.

  • Môže to byť ťažké, najmä ak vás niekto neprávom obviňuje alebo vás nazýva zbabelcom, ale aby ste sa vyhli eskalácii konfliktu, možno budete musieť opustiť miestnosť.
  • To z vás nerobí zbabelca. Spočiatku to vám aj protistrane poskytne čas na to, aby ste sa upokojili a racionálne rozhodli o ďalšom postupe. Na pracovisku je to zvyčajne najžiadanejší výsledok.

Zachovajte si profesionálne správanie. Ak ste v pretrvávajúcej negatívnej situácii alebo sa priatelíte s niekým, kto v nej je, môže byť lákavé uraziť, dokonca vyprovokovať urazenú stranu. Ak však chcete minimalizovať negatívne situácie a interakcie, správajte sa ku všetkým spolupracovníkom rovnako a profesionálne.

  • Profesionálny prístup ku každému zabráni tomu, aby ste si hrali na obľúbencov, čo je situácia, ktorá môže spôsobiť ďalší dôvod na zvyšovanie napätia.
  • Nevyhýbajte sa interakcii so spolupracovníkom kvôli nedávnemu alebo prebiehajúcemu konfliktu. Rozhodnite sa, že sa k nim budete správať profesionálne, a možno zistíte, že konflikt sa minimalizuje sám od seba.

Časť 3 z 3:Zachovanie pozitívneho prístupu

Vykonávajte pozitívnu samomluvu. Je dôležité zachovať si pozitívny postoj počas negatívnej situácie v práci aj po nej, najmä ak sa konflikt stane trvalým. Udržujte si odvahu tým, že si budete hovoriť, v čom ste dobrí.

  • Pripomeňte si veci, ktoré v práci robíte dobre. Uchovávajte si povzbudzujúce e-maily a poznámky od šéfov a spolupracovníkov a prezerajte si ich.
  • Netýrajte sa tým, že si budete hovoriť „mal som…“ a neočakávajte od seba príliš veľa.

Použite minulé riešenia. Premýšľajte o podobných negatívnych situáciách, s ktorými ste sa stretli v minulosti. Skúste si spomenúť, čo ste vtedy urobili, aby ste zostali pozitívni, a použite to tu a teraz.

  • Napríklad ste mohli urobiť chybu v dokumente, ktorý ste odovzdali svojmu šéfovi, čo je podobné chybe, ktorú ste urobili v dokumente, ktorý ste odovzdali svojmu nadriadenému. Ako ste napravili prvú chybu? Tentoraz to napravte rovnakým spôsobom.

Hľadajte pozitívne stránky. Po počiatočnom konflikte je užitočné vytvoriť si zoznam pozitívnych vecí týkajúcich sa vašej práce alebo konkrétnej úlohy.[10]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj
Vytiahnite si tento zoznam „dobrých vecí“ vždy, keď budete mať chuť sa nahnevať, a rozhodnite sa byť za ne vďační.

  • Byť vďačný vám pomôže zmeniť vnímanie z negatívneho na pozitívne.

Myslite na šťastné veci. Odvráťte svoju pozornosť od toho, aby ste sa chceli v danom momente pomstiť, tým, že budete myslieť na veci, ktoré vás robia šťastnými (vaša rodina, pláž atď.). Myslenie na ľudí a situácie, ktorých by sa váš výbuch dotkol, vám tiež môže zabrániť stratiť nervy.

  • Môžete sa tiež rozhodnúť všeobecne zlepšiť svoj postoj tým, že budete všetko interpretovať v pozitívnom svetle.
  • Napríklad môžete prijať kompliment pre jeho nominálnu hodnotu namiesto toho, aby ste premýšľali, čo ste mohli urobiť, aby vám dotyčná osoba povedala ešte viac, alebo sa zamýšľali nad tým, prečo nič nepovedala už predtým.

Vyžeňte negatívne myšlienky. Myslieť na šťastné veci znamená, že musíte udržať negatívne myslenie na uzde. Ak to chcete urobiť, zatknite negatívne myšlienky a spýtajte sa sami seba, či sú pravdivé, a zvážte iné vysvetlenie, keď budete v pokušení myslieť si o komunikácii na pracovisku (alebo jej nedostatku) to najhoršie.
[11]

  • Zamerajte sa na veci, ktoré sú vo vašej moci vykonať, nie na veci, ktoré sú mimo vašej kontroly.
  • Vo všeobecnosti platí, že ľudia, ktorí si zachovávajú pozitívne myslenie, majú tendenciu žiť dlhšie.[12]

Získajte pozitívnu radu. Ak ste uprostred konfliktu vy, možno budete chcieť vyhľadať múdru radu, ako situáciu zvládnuť. Môže to byť váš šéf, nadriadený alebo dokonca dlhoročný spolupracovník. Ide o to, aby ste si našli niekoho, kto vám dá pozitívnu radu namiesto toho, aby sa zameral na negatíva.

  • Ak vám nikto z vášho oddelenia nedokáže objektívne poradiť, môžete sa obrátiť na dôveryhodného priateľa z iného oddelenia alebo dokonca na oddelenie ľudských zdrojov (HR).

Držte sa ďalej od klebiet. Nehovorte o konflikte so spolupracovníkmi, ktorí radi klebetia.[13]
Odborný zdroj
Melody Godfred, JD
Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 29. apríla 2020.
Títo ľudia budú mať tendenciu zameriavať sa na negatívne aspekty a šíriť váš pohľad na ostatných, čím sa konflikt ešte zhorší.

  • Z toho istého dôvodu, ak ste ozvučnou doskou pre konflikt niekoho iného, rozhodnite sa, že sami nebudete klebetiť. Zaviažte sa k dôvernosti a povzbuďte osobu, aby sa so svojou konfliktnou stranou konfrontovala osobne.[14]
  • Vykonávanie úloh, ktoré sú výsledkom riešenia konfliktov. Na záver, aby ste ukázali svoju ochotu spolupracovať, urobte to, čo sa od vás v dôsledku konfliktu žiada. Byť ústretovým zamestnancom a spolupracovníkom umožňuje, aby všetko fungovalo hladšie.

    • Ak vás niekedy požiadajú, aby ste urobili niečo, čo vám je nepríjemné, ozvite sa. Povedzte to niekomu, kto má autoritu, napríklad svojmu šéfovi alebo personálnemu oddeleniu.
  • Odkazy