Ako zvládnuť nepríjemné ticho: 7 krokov (s obrázkami)

Opäť prichádza to trápne ticho. Prichádza k nárastu napätia a nie je čo povedať. Ako sa s nimi vyrovnávate?

Kroky


Zvážte, či by vám vôbec malo záležať na tom, že je ticho. Niektorí ľudia sa počas „trápneho“ ticha cítia pohodlnejšie ako iní. Títo ľudia nemusia mať obzvlášť radi bezvýznamné rozhovory. Možno sa im ticho dokonca páči: príjemné ticho môže byť znakom blízkosti medzi dvoma ľuďmi. Ak áno, skúste si chvíľu vychutnávať ticho. Ak je ticho skutočne nepríjemné pre obe strany, pokračujte ďalšími krokmi.[1]


Zistite dôvod mlčania. Je ticho legitímne? Mali by ste zostať ticho, pretože ste napríklad v knižnici alebo v múzeu? Je ticho nepríjemné, pretože ste s novými, ťažko čitateľnými ľuďmi? Môže to byť preto, že ste s priateľom, ktorý sa dostal do problémov, keď ste boli u? Všetky tieto situácie si vyžadujú rôzne postupy.[2]


Zotrvajte v tichu. Ak vás ticho znepokojuje, bolo by zrelé a rozumné uznať ticho ako chvíľu na zamyslenie. Niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite, počkajte niekoľko minút (ak je to možné, prejdite sa alebo sa presuňte do inej miestnosti) a zhodnoťte, či by prerušenie ticha znížilo napätie.[3]


Nemyslite si, že je vašou povinnosťou dať veci do pohybu. Niektoré nepríjemné tichá sú zvukom ľudí, ktorí si uvedomujú niečo dôležité – nemusí to byť príjemné, ale napriek tomu dôležité.[4]

  • Ak je ticho spôsobené tým, že sa pred vami kamarát dostal do problémov (v takom prípade je zvyčajne najlepšie sa ospravedlniť), alebo preto, že potrebujete zmeniť tému pre rodičov, ktorí práve prišli, alebo kvôli novým či nesúhlasným príbuzným, zvážte toto: Nie každé mlčanie musíte prerušiť vy, aj keď je nepríjemné.


Skúste sa ospravedlniť. Ak ste svedkom toho, ako na vášho priateľa kričia, najlepšie je odísť a nechať rodinu, aby si svoj problém vyriešila. Určite by ste nemali zasahovať – nie je to vaša vec -, pokiaľ vám rodič nepoloží ostrú otázku. Vaša odpoveď môže priateľovi pomôcť – alebo nie – v každom prípade odpovedajte pravdivo. Ak máte nepríjemnú situáciu s príbuznými a vaša snaha získať si ich na svoju stranu stále vedie k strnulým, strnulým výmenám názorov alebo k trápnemu mlčaniu, jednoducho vstaňte a odíďte. Vyjsť von a sadnúť si na terasu alebo jednoducho odmietnuť znášať „mlčanie“ je pravdepodobne najlepšia voľba.


Prelomte ľady, ak je mlčanie jednoducho spôsobené tým, že ľudí okolo seba dobre nepoznáte. Je to ťažké, ale musíte prísť s dobrá téma na rozhovor, ktorá sa každému páči.[5]

  • Povedz niečo. „Prečo sme všetci takí tichí?“ Nie je to tak dobré ako vytvoriť novú tému, ale je to dobrý spôsob, ako aspoň trochu ozvučiť miestnosť. Alebo sa porozprávajte o svojich najnovších nechtoch.
  • Pripravte si tému, napríklad film, ktorý ste práve videli, novú knihu, ktorú ste dočítali, neutrálne správy alebo aktuálne udalosti, prípadne nové udalosti v živote toho druhého. Buďte v kontakte so životom toho druhého.

  • Nestojte o zlé zaobchádzanie, ak je mlčanie formou nepriateľstva. Ak vám niekto dáva tichú liečbu bez jasného pochopiteľného dôvodu: vedzte, že takýto prístup je neprijateľný a môže vo vás vyvolať pochybnosti z nespravodlivých dôvodov. Tichá liečba je pasívno-agresívny typ psychologického násilia. Preto by sa nemala zamieňať za trápne ticho. V každom prípade je život príliš krátky na to, aby ste sa vystavovali situáciám, v ktorých ľudia odmietajú byť tolerantní alebo komplexní.
  • Odkazy