Falošná pamäť: Ako zistiť, či sú spomienky skutočné

Ľudská pamäť nie je dokonalá a môže ukladať nepresné informácie bez toho, aby ste si to uvedomovali. Okrem toho si mozog nie vždy presne pamätá informácie a minulé udalosti správne. Oba tieto faktory prispievajú k falošným spomienkam, ktoré sa môžu zdať a pôsobiť rovnako reálne ako spomienky na skutočné udalosti, aj keď nie sú. Nemajte však obavy – v skutočnosti je to celkom bežné a neškodné. Nanešťastie, existuje skutočne jediný spôsob, ako zistiť, či je spomienka skutočná, a to porovnať svoju spomienku s nezávislými dôkazmi o udalosti. V mnohých prípadoch to však nemusí byť možné a bez tohto nezávislého dôkazu ľudia vo všeobecnosti správne identifikujú falošné spomienky len približne v 50 % prípadov.[1]

Metóda 1 z 2:Hodnotenie vašich spomienok


Porovnajte svoju pamäť s nezávislými dôkazmi. Ak máte náhodou fotografie alebo video toho, na čo sa snažíte spomenúť, bude to najlepší spôsob, ako zistiť, či je vaša spomienka skutočná. Môžete tiež hľadať drobnosti alebo suveníry, záznamy v denníku alebo v denníku alebo iné dôkazy o udalosti.[2]

  • Ak si napríklad pamätáte, že ste ako dieťa chodili na pláž, ale nie ste si istí, či je táto konkrétna spomienka skutočná alebo nepravdivá, vyhľadajte fotografie z výletu alebo veci, ktoré ste si mohli priniesť, napríklad mušle.


Porozprávajte sa s inými ľuďmi, ktorí boli svedkami udalosti alebo ju zažili. Ak boli na podujatí, ktoré si pamätáte, aj iní ľudia, ktorí ho videli alebo sa na ňom zúčastnili, požiadajte ich, aby sa podelili o svoje svedectvo o tom, čo sa stalo. Nevyrušujte otázkami, pretože by mohli ovplyvniť pamäť osoby. Keď skončia so zdieľaním svojej verzie udalostí, porovnajte ich spomienky s vašimi – veci, ktoré si obaja pamätáte, sa s väčšou pravdepodobnosťou vyskytli v pôvodnej udalosti.[3]

  • Majte na pamäti, že ani jedna z vašich spomienok nie je dokonalá, takže to nie je spoľahlivá stratégia.


Hľadajte zmyslové detaily, ktoré naznačujú pravdivé spomienky. Niektorí výskumníci zistili, že skutočné spomienky obsahujú viac podrobností, najmä o tom, ako veci vyzerajú, počujete, cítite, chutia alebo voňajú. Ak sa snažíte zistiť, či je vaša spomienka skutočná, preskúmajte, nakoľko je podrobná a úplná.[4]

  • Ak si napríklad pamätáte detaily o tom, ako ste ako dieťa išli na jarmok, napríklad ako bolo jasno a horúco, sladkú chuť a lepivosť cukrovej vaty, výhľad z vrcholu ruského kolesa a vôňu popcornu, vaša spomienka môže byť skutočná.
  • To môže byť užitočné aj pri určovaní spoľahlivosti výpovedí očitých svedkov. Ľudia, ktorí si pamätajú zmyslové detaily o udalosti, majú väčšiu pravdepodobnosť, že si pamätajú správne.


Premyslite si, nakoľko ste si istí svojou spomienkou. Je úplne možné, že sa cítite celkom presvedčení, že jedna z vašich spomienok je skutočná, aj keď nie je, ale výskumy ukazujú, že si môžete ťažšie spomenúť na niečo alebo sa cítiť menej presvedčení o presnosti svojej spomienky, ak je falošná.[5]

Metóda 2 z 2:Pochopenie toho, ako vznikajú falošné spomienky


Uvedomte si, že mozog nie vždy ukladá alebo si vybavuje informácie presne. Ľudský mozog je úžasná vec, ale nie je dokonalý. Hoci si možno myslíte, že vaša pamäť je ako kamera, ktorá zaznamenáva, čo sa stalo, v skutočnosti to tak nie je. Spomienky sú konštruktívne a časom sa môžu meniť, najmä pri ich vybavovaní, čo vedie k skresleniu spomienok.[6]

  • Existujú dva typy spomienok: doslovné a podstatné. Doslovné spomienky sú presné a podrobné, zatiaľ čo gýčové spomienky sú nejasnejšie spomienky. Oba typy pamäte sa v skutočnosti s vekom zvyšujú.[7]
  • „Teória rozmazanej stopy“ sa vzťahuje na falošné spomienky ľudí, ktoré vznikajú na základe súvisiacich myšlienok z podstaty spomienky. Napríklad, ak dostanete zoznam slov a požiadate vás, aby ste si ich zapamätali, môžete si byť istí, že na zozname bolo slovo „horúci“, hoci v skutočnosti obsahoval podobné slová ako spaľujúci, jasný, teplo, slnko atď.


Majte na pamäti, že podnety od iných môžu prispieť k falošným spomienkam. Ak sa snažíte na niečo spomenúť a niekto iný sa vás na to pýta, je pravdepodobnejšie, že si detaily zapamätáte nesprávne. Platí to najmä vtedy, ak sa osoba pýta navádzajúce alebo uzavreté otázky, ako napríklad: „Auto bolo modré, že??“[8]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Žiaľ, stáva sa to aj u policajtov počas výsluchov a môže to viesť k falošným obvineniam a dokonca k falošným priznaniam nevinných ľudí. Je to bežné aj počas súdnych procesov, keď prokurátori kladú svedkom navádzajúce otázky a porotcovia si nesprávne zapamätajú výpovede svedkov, ktoré obsahujú tieto detaily, a nie ich naznačuje advokát.


Nezabudnite, že ak máte aktívnu predstavivosť, môžete mať viac falošných spomienok. Ak ste veľmi kreatívny človek so silnou predstavivosťou, môžete mať viac falošných spomienok ako priemerný človek. Je to preto, že ste schopní pridať do predstavovaného scenára emocionálny aspekt alebo dokonca zmyslové detaily, vďaka čomu sa vám zdá realistickejší.[9]

  • To isté platí u ľudí, ktorí majú tendenciu veľa fantazírovať. Mohlo by to znamenať, že niektoré z vašich najemocionálnejších spomienok nie sú skutočné spomienky.
  • Mať dobrú predstavivosť alebo silný zmysel pre fantáziu nie je zlé! Nedovoľte, aby možnosť falošných spomienok potlačila vašu kreativitu. Takmer všetci ľudia majú falošné spomienky, a to nemusí byť nevyhnutne zlé.

  • Majte na pamäti, že je pravdepodobnejšie, že si vytvoríte falošné spomienky, ak ste utrpeli traumu. Ak ste v depresii, v minulosti ste prežili traumu alebo máte posttraumatickú stresovú poruchu (PTSD), môže sa stať, že si budete častejšie nepresne pamätať veci, najmä ak sú tieto spomienky spojené s emocionálnymi zážitkami.[10]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj

    • Okrem toho ľudia s psychopatiami, ako je hraničná porucha osobnosti, majú viac falošných spomienok.[11]
    • Existujú určité dôkazy, že ľudia, ktorí podstupujú terapiu, si falošne spomínajú na traumatické udalosti vrátane zneužívania a sexuálneho zneužívania v detstve. Je to pravdepodobnejšie, ak terapeut používa hypnózu, vizualizáciu alebo sugesciu, čo naznačuje, že odborníci na duševné zdravie by mali byť obzvlášť opatrní pri spôsobe, akým sa snažia pomôcť pacientom obnoviť potlačené spomienky.[12]
    • Ľudia, ktorí si nesprávne pamätajú udalosti z detstva, najmä traumy a zneužívanie, ktoré sa v skutočnosti nestali, trpia syndrómom falošnej pamäti.[13]
  • Odkazy