Jednoduché spôsoby, ako prestať myslieť na niekoho, kto vás odmietol

Odmietnutie bolí a je ľahké sa v týchto bolestných pocitoch zachytiť – najmä ak vás práve odmietla vaša zamilovanosť. Ak máte problém pohnúť sa vpred po odmietnutí, nie ste sami. Každý je niekedy odmietnutý! Aby ste sa s tým vyrovnali, začnite tým, že sa od osoby, ktorá vás odmietla, odstrihnete a nebudete ju kontrolovať na sociálnych sieťach. Potom svoj čas zamestnajte zdravým a produktívnym rozptýlením – napríklad stretávaním sa s priateľmi alebo venovaním sa koníčkom. S trochou času prestanete byť niekým posadnutí a začnete sa liečiť.

Metóda 1 z 2: Vyrovnávanie sa s odmietnutím

Prerušte kontakt s osobou, ktorá vás odmietla. Je ťažké prestať na niekoho myslieť, ak stále komunikujete. Ak nechcete túto osobu úplne vyradiť zo svojho života, urobte aspoň pevné rozhodnutie, že si od nej dáte pauzu, kým sa nezačnete cítiť lepšie.[1]

  • Prestaňte ich sledovať na sociálnych sieťach a prestaňte odpovedať na ich správy a telefonáty. Ak sa s nimi stretnete osobne, nech je vaša interakcia krátka a milá.
  • Možno sa budú chcieť vrátiť k normálnemu priateľstvu (a možno raz budete na rovnakej vlne), ale jednoducho im dajte najavo, že na to ešte nie ste pripravení.

Dajte si čas a priestor na vyrovnanie sa so svojimi emóciami. Je normálne, že po odmietnutí pociťujete smútok, hnev a pochybnosti o sebe samom. Potláčanie týchto pocitov však nie je pre teba dobré, preto si daj šancu sa s nimi poriadne vyrovnať. Takto ho môžete hodiť za hlavu a posunúť sa vpred.

  • Dajte si povolenie plakať, kričať alebo jednoducho stráviť nejaký čas osamote.[2]
  • Skúste si písať denník, aby ste preskúmali a pochopili svoje pocity.[3]

Skoncujte s negatívnymi samomluvami. Spôsob, akým so sebou hovoríte, vás môže hlboko ovplyvniť. Vždy, keď si všimnete, že sa vám v mysli objaví negatívna myšlienka, okamžite ju vyvráťte pozitívnou myšlienkou. Pokúste sa myslieť na svojho vnútorného kritika ako na niečo oddelené od seba samého. Ak chcete kritikovi odobrať jeho moc, ozvite sa! Časom to vycvičí váš mozog, aby sa na veci pozeral pozitívnejšie.[4]

  • Ak sa pristihnete pri tom, že si myslíte: „Jednoducho nie som dostatočne sympatická,“ spochybnite to niečím pozitívnym, napríklad: „Vydržte, moji priatelia a spolupracovníci ma zbožňujú.“ Ak sa vám zdá, že ste sa! Moja osobnosť nie je problém.“
  • Ak sa pristihnete pri tom, že si myslíte: „Jednoducho nie som dosť príťažlivá,“ vyvráťte to niečím ako: „Keď sa pozriem do zrkadla, páči sa mi osoba, ktorú vidím.“
  • Ak sa pristihnete pri tom, že si myslíte: „Nikto so mnou nikdy nebude chcieť chodiť,“ vyzvite svojho vnútorného kritika: „V skutočnosti ma odmietol len jeden človek. Na tejto planéte žije 7 miliárd ľudí. Samozrejme, že so mnou bude chcieť niekto chodiť!“

Napíšte si milostný list. Tento list nikto nikdy neuvidí – je určený len pre tvoje oči. V liste vymenujte všetky vlastnosti, ktoré na sebe milujete. Vedľa každej vlastnosti opíšte, kedy v minulosti niekto túto vlastnosť ocenil.[5]

  • Tento „list“ si môžete napísať do svojho denníka, ak ho máte.
  • Vráťte sa späť a prečítajte si svoj list v budúcnosti vždy, keď sa budete cítiť skleslo.
  • Píšte o sebe s rovnakou láskavosťou, s akou by ste opísali priateľa.[6]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Berte to ako príležitosť na učenie. Odmietnutie je súčasťou života každého človeka. Teraz, keď viete, ako sa pri odmietnutí cítite, budete naň v budúcnosti lepšie pripravení. Z tejto situácie vyjdete na druhej strane s pocitom, že ste silnejší, múdrejší a lepšie pripravení podstupovať zmysluplné riziká.[7]

  • Skúste si klásť otázky, ako napr:
    • Čo som sa vďaka tejto skúsenosti o sebe naučil/a?
    • Reagovala som na odmietnutie nečakaným spôsobom? Ak áno, prečo?
    • Keby som sa mohol/a vrátiť, urobil/a by som niečo inak?

Uveďte odmietnutie do správnej perspektívy. Aj keď sa teraz trápite, nebudete sa tak cítiť vždy. Je to trochu klišé, ale to neznamená, že je to menej pravdivé: čas vám pomôže uzdraviť sa. Medzitým nezabudnite, že odmietnutie neurčuje, kto ste. Si oveľa zaujímavejší a zložitejší; máš toho toľko čo ponúknuť.[8]

  • Majte na pamäti, že aj odmietnutie vytvára nové príležitosti. Možno v blízkej budúcnosti stretnete niekoho neuveriteľného! Táto príležitosť vás mohla minúť, ak by ste už s niekým chodili.

Oslovte podporujúcich priateľov a rodinu. Stretávajte sa s priateľmi a rodinnými príslušníkmi tvárou v tvár, keď môžete, ale skvelé sú aj telefonáty, textové správy a videochaty. Zdieľanie svojich pocitov s niekým, komu dôverujete, vám môže pomôcť cítiť sa menej osamelo.[9]

  • Každý z nás bol niekedy odmietnutý, takže vaši blízki vám pravdepodobne pomôžu dať si do súvisu, čo sa stalo.[10]

Navštívte terapeuta, ak sa stále trápite. Ak nemáte pocit, že sa zlepšujete, nie je nič zlé na tom, ak vyhľadáte odbornú pomoc. Poradcovia a terapeuti sú vyškolení na to, aby pomáhali ľuďom liečiť sa a riešiť problémy. Môžu vám poradiť, naučiť vás pozitívne zvládacie zručnosti a pomôcť vám lepšie pochopiť, prečo sa cítite určitým spôsobom.[11]

Metóda 2 z 2:Zdravé rozptýlenie

Zamerajte sa na dobré veci vo svojom živote. Odmietnutie bolí a je normálne, že naň často myslíte. Ak však chcete zmeniť svoje myslenie, zhodnoťte všetky úžasné veci, ktoré ešte stále máte. Vďaka vašim priateľom, rodine, koníčkom, zručnostiam a vášniam sa oplatí žiť! Osoba, ktorá vás odmietla, vám tieto veci nemôže vziať.[12]

  • Skúste si vytvoriť zoznam vďačnosti, aby ste sa opäť spojili s dobrými vecami vo svojom živote. Ak máte problémy, požiadajte o pomoc niekoho, komu dôverujete.[13]

Vráťte sa k svojim starým koníčkom. Strávte nejaký čas premýšľaním o svojich obľúbených činnostiach a zábavách. Možno ste už dávno nevzali do ruky gitaru, nevyrazili na turistický chodník, neskúsili nový recept alebo si nepozreli najnovší filmový hit. Nech je to čokoľvek, vrhnite sa do toho s nadšením.[14]

  • Ak ste v detstve milovali cyklistiku, prevetrajte staré kolesá a vráťte sa na bicykel. Pridajte sa k miestnej cyklistickej skupine alebo si na internete vyhľadajte najlepšie cyklotrasy vo vašom okolí.
  • Ak ste kedysi čítali sci-fi thrillery po tuctoch, pozrite si najnovšie tituly v najbližšom kníhkupectve. Vyberte si niekoľko kníh, ktoré vás zaujmú, a začítajte sa do nich.

Tlačte na seba a skúšajte nové veci. Objavovanie nových vecí, veľkých aj malých, nám pomáha pripomenúť, že vonku je celý svet plný príležitostí a možností. Spočiatku môže byť náročné dať sa najavo, ale začnite tým, že vyskúšate len jednu novú vec. Nemusí to byť nič veľké. Začnite v malom a pokračujte ďalej.[15]

  • Ak ste napríklad vždy chceli preskúmať svoju kreatívnu stránku, prihláste sa na online kurz kreslenia alebo maľovania. Ak ste sa vždy chceli dostať do formy, zaplaťte si členstvo v posilňovni a dajte si za cieľ prísť do nej raz týždenne.

Naplánujte zábavné aktivity s rodinou a priateľmi. Snažte sa teraz vyhnúť izolácii. Aj keď sa vám nechce, zavolajte niektorým svojim obľúbeným ľuďom a dohodnite si nejaké plány. Budete sa mať na čo tešiť! Navyše, tieto pozitívne sociálne interakcie zvýšia vašu náladu a sebavedomie.[16]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Ak sa vám nechce ísť von, naplánujte si filmový maratón s najlepšími kamarátmi.
  • Urobte si trvalé plány na vytvorenie novej tradície. Napríklad si naplánujte, že sa každú sobotu stretnete so súrodencami v parku na pikniku a túre.
  • Venujte viac času a energie starostlivosti o seba. Starostlivosť o seba je pre každého iná, preto sa sústreďte na to, aby ste robili veci, ktoré vás skutočne potešia a privedú vás do dobrého rozpoloženia. Môžete si dopriať nové oblečenie, naplánovať si masáž, bublinkový kúpeľ, nový účes, dopriať si zmrzlinu – je to na vás.[17]

    • Snažte sa urobiť aspoň jednu pozitívnu vec denne, aby ste sa o seba postarali.
    • Zavádzajte aj dlhodobé rituály starostlivosti o seba! Napríklad sa zaviazať, že sa budete zdravo stravovať. Ak ste vždy chceli vyskúšať jogu, pozrite si online návody pre začiatočníkov alebo sa prihláste na kurz.
  • Odkazy