Jednoduché spôsoby, ako prinútiť deti, aby sa prestali dotýkať tváre: 10 krokov

Zdá sa, že deti sa neustále dotýkajú všetkého vo svojom okolí, od stolov a stoličiek až po kľučky a zábradlia na schodoch. Keďže na týchto povrchoch sa môžu nachádzať baktérie, môžete svojmu dieťaťu pomôcť vyhnúť sa ochoreniu tým, že ho budete nabádať, aby sa počas dňa nedotýkalo svojej tváre.[1]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravotníctva pre USA, ktorý vedie ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj
Prinútiť dieťa, aby sa prestalo dotýkať tváre, sa môže zdať nemožné, ale ak budete na svoje dieťa pozorne dohliadať a spojíte to s ďalšími stratégiami na udržanie zdravia vašej rodiny, možno sa vám podarí pomôcť mu zbaviť sa tohto zvyku a vyhnúť sa ochoreniu!

Metóda 1 z 2:Odrádzanie od dotýkania sa tváre


Vysvetlite, prečo je to dôležité, ak je vaše dieťa dostatočne staré. Keď má vaše dieťa približne 3 roky, môžete s ním začať viesť rozhovory o tom, ako sa vyhýbať baktériám, vrátane dôležitosti umývania rúk a o tom, že dotýkanie sa tváre môže šíriť baktérie do nosa a úst. Aj keď im samotné poznanie tejto informácie pravdepodobne nepomôže zbaviť sa tohto zlozvyku, môže im to pomôcť vytvoriť základ, aby pochopili, keď im to neskôr pripomenete.[2]

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Ak sa dotknete niečoho, na čom sú baktérie, a potom sa dotknete svojej tváre, môžete naozaj ochorieť.“ Ak sa dotknete niečoho, na čom sú baktérie, môžete sa. Preto je dôležité umývať si ruky, ale dôležité je aj to, aby ste si ruky nedotýkali tváre.“
  • Môžete tiež uviesť niečo v zmysle: „Viem, že niekedy môže byť naozaj ťažké si spomenúť. Aj ja zabúdam! Možno si navzájom pomôžeme zapamätať si, že sa nemáme dotýkať tváre.“


Pripomeňte to svojmu dieťaťu vždy, keď ho uvidíte dotýkať sa tváre. Aj keď nechcete dieťa kritizovať ani ho zhadzovať, keď zabúda, je dôležité upozorniť ho, keď ho vidíte s rukami okolo tváre alebo úst. Niekedy stačí len uvedomiť si, že to robia, a pomôže im to prestať robiť.[3]

  • Zahrnutie špeciálnej prezývky do pripomenutia môže dieťaťu pomôcť cítiť, že ste na jeho strane. Môžete napríklad jemne povedať: „Ruky preč od tváre, kamarát!“ alebo „Nehrýzaj si nechty, tekvička!“


Pochváľte svoje dieťa, keď si všimnete, že sa nedotýka tváre. Niekedy môže byť ťažké si to zapamätať, ale hľadajte príležitosti, ako dať dieťaťu najavo, že robí dobre, keď si drží ruky od tváre. Pozitívne posilnenie môže byť pre deti naozaj silnou motiváciou, aby sa naďalej snažili, keď sa učia niečo nové.[4]

  • Ako odmenu môžete použiť povzbudzujúce slová alebo dokonca ponúknuť malé pochúťky či nálepky. Môžete napríklad povedať niečo také: „Všimol som si, že si dnes odviedol naozaj skvelú prácu, keď si nehrýzol nechty. Dostanete nálepku do tabuľky správania!“


Ponúknite dieťaťu niečo, čo môže držať alebo robiť rukami. Deti sa často dotýkajú svojej tváre alebo úst bez toho, aby na to mysleli. Mnohokrát je to len preto, že sa nudia a hľadajú spôsob, ako sa stimulovať. Ak si myslíte, že by to mohol byť váš prípad, skúste dať dieťaťu hračku, ktorú môže držať, napríklad akčnú figúrku s pohyblivými časťami alebo fidget hračku.[5]
Shaun Berger, MD. Pediater:. Osobný rozhovor. 17. apríla 2020.

  • Tmel a sliz môžu byť tiež dobrými hračkami na udržanie detských rúk v činnosti.
  • Ak máte menšie dieťa, dávajte naň pozor, či si nedáva hračku do úst, pretože by tak mohlo zachytiť baktérie.

Tip: Podporujte bezpečné a zdravé hýbanie sa u detí, ktoré sú prirodzene neposedné alebo ktoré majú poruchy, ako je autizmus a ADHD. Fidget hračky a fidget šperky poskytujú jednoduché možnosti presmerovania ich dodatočnej energie. Ak sa napríklad vaše autistické dieťa škrabe na tvári, môžete povedať: „Čo používame na škrabanie?“


Pomôžte svojmu dieťaťu zbaviť sa návykov, ako napr cucanie palca alebo obhrýzanie nechtov. Aj keď na to, aby sa vaše dieťa náhodne nedotýkalo tváre, môžu stačiť jednoduché upozornenia, môže to byť oveľa ťažšie, ak má zakorenený zvyk, ako napríklad hryzenie nechtov alebo cucanie palca či prstov. V takom prípade sa skúste s pediatrom porozprávať o tom, ako ich od týchto návykov odradiť, napríklad o používaní látky s horkou chuťou na nechty, aby si ich nechceli dávať do úst.[6]

  • Pomôcť môže aj to, že dieťaťu dáte niečo na rozptýlenie. Môžete im napríklad ponúknuť chrumkavú desiatu, ako je müsli, kúsok žuvačky alebo nápoj so slamkou.[7]
  • Nekritizujte ani nehanobte svoje dieťa za zvyky, ako je obhrýzanie nechtov alebo cucanie palca, pretože to môže problém ešte zhoršiť.

Metóda 2 z 2:Prijímanie ďalších opatrení na predchádzanie ochoreniam


pravidelne dezinfikujte povrchy, ktorých sa vaša rodina dotýka. Používajte dezinfekčný sprej alebo antibakteriálne utierky na čistenie pracovných dosiek, kľučiek dverí, vypínačov svetiel, kľučiek WC a všetkých ostatných predmetov, ktorých sa môžu ľudia dotýkať.[8]
Shaun Berger, MD. Pediater. Osobný rozhovor. 17. apríla 2020.
Takto, ak by niekto mal na rukách baktérie, neprenesú sa na ďalšiu osobu, ktorá príde a dotkne sa tohto povrchu.

  • Používajte alkoholové utierky na dezinfekciu telefónov, tabletov a iných elektronických zariadení.


Naučte svoje dieťa často si umývať ruky. Dohliadajte na svoje dieťa, keď si umýva ruky, aby ste sa uistili, že používa mydlo a vodu na umývanie rúk aspoň 15 – 20 sekúnd. Pri umývaní dbajte na to, aby si umývalo chrbty rúk, dlane, medziprstia a pod nechtami.[9]

  • Vaše dieťa by si malo umyť ruky pred jedlom alebo pred tým, ako pomáha pri príprave jedla, po použití toalety, po kašli alebo kýchnutí a vždy, keď si zašpiní ruky.
  • Ak si dieťa potrebuje umyť ruky, ale nie je v blízkosti umývadla alebo mydla, použite na ich očistenie dezinfekčný prostriedok na báze alkoholu.


Ukážte dieťaťu, ako kýchnuť do lakťa. Povedzte dieťaťu, že keď potrebuje kýchnuť, má si podržať ruku cez tvár a otočiť hlavu tak, aby kýchlo do ohybu ruky. Pomôže to zabrániť tomu, aby baktérie lietali po miestnosti alebo sa dostali na jeho ruky.

  • Ak vaše dieťa kýchne do rúk, môže potom šíriť baktérie dotýkaním sa povrchov vo vašej domácnosti.
  • Pripomeňte dieťaťu, že ak si utrie nos alebo kýchne do vreckovky, malo by ju hneď vyhodiť do koša, aby sa zabránilo šíreniu baktérií.[10]

Tip: Nezabudnite toto správanie modelovať aj pri kýchaní. Dávať dobrý príklad je jedným z najlepších spôsobov, ako dieťa povzbudiť, aby niečo robilo!


Pomôžte svojmu dieťaťu dostatočne sa vyspať. Dobrý spánok je nevyhnutný pre vyvíjajúci sa imunitný systém dieťaťa. Snažte sa dodržiavať pravidelný čas spánku a vstávania dieťaťa, a to aj počas víkendov. Uistite sa, že ich izba je v noci chladná, tmavá a pohodlná, a udržujte doma čo najväčšie ticho, aby vaše dieťa mohlo dobre spať.[11]

  • Deti vo veku od 1 do 2 rokov potrebujú 11-14 hodín spánku za noc vrátane spánku.
  • Vo veku od 3 do 5 rokov potrebujú deti 10 až 13 hodín denne, vrátane spánku.
  • Vo veku od 6 do 12 rokov potrebuje vaše dieťa každú noc 9 až 12 hodín spánku a pravdepodobne si nezdriemne.
  • Dospievajúci vo veku 13-18 rokov potrebujú každú noc približne 8-10 hodín spánku.

  • Uistite sa, že vaše dieťa konzumuje zdravú stravu bohatú na ovocie a zeleninu. Môže byť ťažké presvedčiť deti, aby jedli zdravé jedlo, ale skúste im to spríjemniť tým, že im umožníte pomáhať vám pri výbere a príprave zdravých jedál pre celú rodinu. Môžete napríklad spoločne pripraviť farebný miešaný šalát a potom ho podávať spolu s grilovaným kuracím mäsom a celozrnnou žemľou.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj

    • Vyberajte si zdravé občerstvenie, ako sú jablká, mrkvové tyčinky a celozrnné toasty s arašidovým maslom, a nie spracované potraviny s vysokým obsahom sacharidov a cukru.
    • Živiny obsiahnuté v celých, zdravých potravinách môžu pomôcť posilniť imunitný systém vášho dieťaťa a pomôcť mu bojovať proti choroboplodným zárodkom, s ktorými môže prísť do kontaktu.
    • Ak sa obávate, že vaše dieťa nemá v strave dostatok ovocia a zeleniny, opýtajte sa pediatra, či by nemalo denne užívať multivitamín.
  • Odkazy