Jednoduché spôsoby, ako si zlomiť lakeť: 8 krokov

Ak máte pocit, že je váš lakeť napätý alebo stuhnutý, akoby mal vyskočiť, skúste ohnúť a uvoľniť triceps. Praskanie lakťa môže byť príjemné (ako praskanie kĺbov) a uvoľňuje tlak z kĺbu. Ak však pociťujete ostrú bolesť v lakti, prasknutie vám nepomôže (a môže stav ešte zhoršiť). Môže ísť o burzitídu, tenisový lakeť alebo pretrhnutie 1 šľachy bicepsu a mali by ste vyhľadať lekársku pomoc.

Metóda 1 z 2: Prasknutie a vyrovnanie lakťa

Napnite triceps, aby ste narovnali ruku a zlomili lakeť. Ohýbaním týchto svalov až do ich úplného napnutia sa ruka narovná a svaly opuchnú na maximálnu veľkosť.[1]
Ohýbaním tricepsu vyvíjate tlak na lakťový kĺb, aby praskli malé vzduchové bubliny obsiahnuté v synoviálnej tekutine kĺbu. To často spôsobí hlasný zvuk „prasknutia“, podobne ako keď si zlomíte kĺby.[2]

  • Triceps sa nachádza na zadnej strane ramena, na zadnej strane bicepsu.
  • Ak pociťujete extrémnu bolesť, prestaňte s ohýbaním, pretože môžete mať vážnejší zdravotný problém ako vykĺbený lakeť.

Uvoľnite a ohýbajte triceps, kým nepocítite, že sa váš lakeť premiestňuje. Na opätovné nastavenie vykĺbeného lakťového kĺbu použite techniku tricepsovej flexie. Ak ste si vykĺbili lakeť napríklad v dôsledku športového úrazu, skúste si pred návštevou lekára lakeť sami nasadiť späť. Ak sa váš vykĺbený lakeť nevráti do správnej polohy pri prvom ohnutí, uvoľnite triceps a nechajte ruku trochu ohnúť v lakti.[3]

  • Potom opäť ohnite triceps. Pokračujte v uvoľňovaní a ohýbaní tricepsu, kým nepocítite, že váš lakeť opäť vyskočil do správnej polohy.
  • Ohýbanie a uvoľňovanie ruky spôsobí, že kosti, ktoré sa stretávajú v lakti, sa o seba trú.

Ak sa kĺb nepohne, prestaňte si lakeť praskať. Ak ste lakeť narovnali a uvoľnili 5-6-krát a kĺb sa nevrátil na svoje miesto, prestaňte ruku ohýbať. V tejto chvíli si už budete len trieť konce kostí rúk o seba. Tým sa kĺb nespraví a môže spôsobiť bolesť, ak kosti trú nervové zakončenie.[4]

  • V takejto situácii navštívte svojho lekára alebo miestnu kliniku urgentnej starostlivosti.

Metóda 2 z 2: Vyhľadanie lekárskeho ošetrenia

Ak sa vám nepodarí vyrovnať vykĺbený lakeť, navštívte lekára. V niektorých prípadoch môže byť ťažké rozoznať vykĺbenie lakťa od zlomeniny. Ak ste sa pokúsili lakťom vyskočiť späť na miesto a nefungovalo to, čo najskôr navštívte svojho lekára alebo Centrum urgentnej starostlivosti.[5]
Je to obzvlášť naliehavé, ak váš lakeť naďalej opúcha.

  • Ak vám lakeť spôsobuje silnú bolesť alebo ak nemôžete ohnúť ruku alebo už nemáte cit v ruke, navštívte pohotovosť.

Ak je váš lakeť opuchnutý alebo bolestivý, navštívte lekára. Ak si lakeť lámeš mnohokrát denne – či už zámerne alebo náhodne – môže sa u teba vyvinúť ochorenie známe ako burzitída. Bursitída vzniká, keď vám v dôsledku nadmerného používania a rozrušovania opuchnú tekutinové vačky v lakti. Ak vás lakťový kĺb (kĺby) pri pohybe bolí a je opuchnutý, môžete mať burzitídu.[6]

  • Ak ste z lakťa počuli praskanie alebo pukanie a nie ste si istí, čo ho spôsobilo, možno ste si natrhli väz alebo šľachu, prípadne ste si zlomili alebo vykĺbili kosť.

Popíšte lekárovi svoje príznaky a úroveň bolesti. Lekár bude chcieť vedieť, ako dlho pociťujete bolesť lakťa a aká intenzívna je bolesť. Lekárovi tiež jasne povedzte, či vás lakeť bolí len vtedy, keď ho používate, alebo či je bolestivý aj v pokoji. Ak si lakeť nezlomíte, ale počas dňa vykonávate s ramenom veľa opakovaných pohybov, pravdepodobne máte tenisový lakeť.

  • Ak sa bolesť časom nahromadila, pravdepodobne je príčinou opakovaný stres spôsobený vykonávaním činnosti, ako je práca na počítači, zdvíhanie príliš veľkej váhy v posilňovni, hranie tenisu alebo golfu alebo práca inštalatéra.[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Ak máte podozrenie, že máte zlomený lakeť, požiadajte o röntgenové vyšetrenie. Ak je váš lakeť veľmi bolestivý alebo ak máte problémy s ohýbaním ruky alebo používaním ruky, váš lakeť môže byť vážne vykĺbený alebo môže byť ruka zlomená. V tomto prípade požiadajte lekára, aby použil zobrazovacie vyšetrenie, ako je röntgen alebo magnetická rezonancia, a pozrel sa na lakeť a ramennú kosť.[8]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Tieto postupy sú bezbolestné a nemali by trvať dlhšie ako 15 minút.
  • Spýtajte sa lekára na možnosti liečby. Ak váš lakeť nie je zlomený, nemali by ste potrebovať žiadnu operáciu ani hospitalizáciu kvôli bolestivému lakťu. Zistite, či máte tenisový lakeť, burzitídu alebo podvrtnutie či natiahnutie. Potom sa lekára opýtajte, ako môžete znížiť bolesť lakťa a zabrániť opätovnému prepuknutiu ochorenia. Lekár vám môže na začiatku odporučiť, aby ste lakeť ľadovali a nechali ho odpočívať, keď sa bolesť zvýši.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejdite na zdroj

    • Vo väčšine prípadov vám lekár odporučí, aby ste prestali vykonávať krátke, opakujúce sa pohyby lakťom a aby ste sa vyhli zbytočnému praskaniu kĺbu.
  • Odkazy