Jednoduché spôsoby, ako zvládnuť 2-ročné záchvaty hnevu: 14 krokov

V jednej chvíli je vaše dvojročné dieťa plné objatí, bozkov a smiechu a v ďalšej chvíli kričí na podlahe v záchvate hnevu. Niekedy možno ani neviete, čo to spustilo. Tantry môžu byť pre vás naozaj frustrujúce, ale môže vám pomôcť, ak si uvedomíte, že sú u malých detí veľmi bežné a majú tendenciu sa zlepšovať v čase, keď má vaše dieťa približne 3 a pol roka. Počas záchvatu hnevu sa snažte zostať čo najpokojnejší, potom dieťa upokojte, keď sa začne upokojovať, a snažte sa identifikovať spúšťače záchvatov hnevu, aby ste sa im mohli v budúcnosti vyhnúť.

Metóda 1 z 2: Riešenie záchvatov hnevu v danom momente

Odveďte pozornosť dieťaťa a pokúste sa odvrátiť práve začínajúci záchvat hnevu. Ak vidíte, že sa nálada vášho dieťaťa začína zhoršovať, niekedy môžete záchvat hnevu zastaviť, ak budete konať rýchlo. Skúste napríklad zmeniť miesto, kde sa dieťa nachádza, alebo mu ponúknite hračku či občerstvenie, ktoré by mohlo odviesť jeho pozornosť od toho, čo ho rozrušilo. Nebude to fungovať zakaždým, ale za pokus to stojí![1]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak je vaše batoľa napríklad rozrušené, pretože chce hračku staršieho súrodenca, môžete ho vziať do jeho izby a poukázať na rôzne dekorácie na stene, potom mu ponúknite jednu z jeho obľúbených hračiek.
  • Vyhnite sa ponúkaniu všetkého, čo batoľa zvyčajne nemá dovolené, napríklad vášho telefónu. Keď bude nabudúce chcieť danú vec, nepochopí, prečo ju nemôže mať, a pravdepodobne to povedie k ďalšiemu záchvatu hnevu.

Ak záchvat hnevu pokračuje, snažte sa zostať pokojní. Je naozaj ťažké zachovať si chladnú hlavu, keď na vás kričí niekto iný, aj keď je tou osobou vaše vlastné malé dieťa. Ak však vaše batoľa vidí, že ste rozčúlení, bude preň ešte ťažšie sa upokojiť, takže aj keď sa necítite pokojní, skúste predstierať, že ste. Bez ohľadu na to, čo vaše dieťa robí, snažte sa hovoriť tichým, vyrovnaným tónom a svoje pohyby udržujte kontrolované a rozvážne.[2]
Zdroj experta
Sylvia Rath
Špecialista na rodičovstvo
Rozhovor s odborníkom. 18. mája 2021.
[3]

  • Ak začnete cítiť, že váš temperament stúpa, skúste sa pomaly a zhlboka nadýchnuť, aby ste sa upokojili.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Pripomeňte si, že k záchvatu hnevu zvyčajne dochádza preto, lebo vaše dieťa nedokáže vyjadriť, čo potrebuje, chce alebo cíti. To vám môže pomôcť cítiť sa voči nim súcitnejšie, čo vám pomôže zostať pokojnejšími.
  • Ak to potrebujete a ste v situácii, keď môžete, niekedy pomôže na chvíľu odísť, aby ste si upokojili nervy. Môžete napríklad chvíľu počkať, ak je vaše dieťa bezpečne vo svojej izbe alebo ak je tam niekto iný, kto naň môže niekoľko minút dohliadať.

Tip: Počas záchvatu hnevu môže vaše dieťa stuhnúť končatiny, hodiť sa o zem, utiecť od vás, zadržať dych alebo dokonca zvracať. Tieto situácie môžu byť desivé, ale všetky sú pri záchvate hnevu bežné. Ak však vaše dieťa zadržiava dych až do omdlenia alebo úmyselne ubližuje sebe alebo iným, poraďte sa so svojím pediatrom – môže vám odporučiť vyšetrenie, aby sa vylúčili akékoľvek psychické alebo fyzické príčiny obáv.

Ignorujte záchvat hnevu, ako najlepšie viete. Zvyčajne je najlepšou vecou, ktorú môžete počas záchvatu hnevu urobiť, počkať, pokiaľ vaše dieťa nerobí niečo, čo si vyžaduje okamžitú pozornosť, ako napríklad bitie, hryzenie alebo rozbíjanie vecí. Ak vaše dieťa práve plače, kričí a leží na zemi, sadnite si alebo sa postavte neďaleko a počkajte, kým zo seba dostane všetok hnev a frustráciu.[5]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Neskôr sa s nimi môžete porozprávať o tom, ako lepšie zvládať svoje emócie, ale pravdepodobne si nezachovajú nič, čo im počas záchvatu hnevu poviete.

Snažte sa nepodľahnúť tomu, kvôli čomu hádže záchvat hnevu. Niekedy môže byť naozaj ťažké povedať nie, najmä ak ste na verejnosti a cítite sa kvôli záchvatu hnevu trápne. Ak však budete dieťaťu ustupovať, len zvýšite pravdepodobnosť, že bude mať v budúcnosti záchvaty hnevu, pretože ho utvrdíte v myšlienke, že ak bude kričať a vrieskať, dosiahne svoje.[6]

  • Ak napríklad v obchode chcú konkrétnu hračku alebo pochúťku, nekupujte im ju.
  • Ak hádžu záchvat hnevu, pretože nechcú sedieť pri stole, je v poriadku na chvíľu odísť, aby sa upokojili, ale potom sa vrátiť k stolu, keď sa záchvat hnevu skončí, aby vaše dieťa vedelo, že sa z toho nemôže vyvliecť hádzaním záchvatov.

Uznajte emócie svojho dieťaťa, aby ste ho upokojili. Hoci nechcete podporovať záchvat hnevu, je v poriadku povedať dieťaťu, že chápete, ako sa cíti. Skúste použiť špecifické slová na opísanie emócií, ktoré podľa vás dieťa prežíva. Aj keď ich to v danom momente neukľudní, pomáhate im budovať slovnú zásobu, ktorú môžu používať na vyjadrovanie, keď budú staršie.[7]
Odborný zdroj
Sylvia Rathová
Odborník na rodičovstvo
Rozhovor s odborníkom. 18. mája 2021.
[8]

  • Môžete napríklad povedať veci ako: „Vidím, že sa cítite rozrušený,“ alebo „Je mi ľúto, že ste teraz taký frustrovaný.“ Ak by ste to chceli urobiť, môžete sa. Milujem ťa.“
  • Vcíťte sa do ich konkrétnych želaní, napríklad: „Chcel by som, aby sme mali aj čokoládový koláč. Rád by som jedol koláč na raňajky, obed aj večeru, ale mal by som to urobiť?“[9]
    Odborný zdroj
    Sylvia Rathová
    Odborník na rodičovstvo
    Rozhovor s odborníkom. 18. mája 2021.

Držte dieťa, ak bije alebo kope. Ak sa vaše dieťa fyzicky vzbúri, zdvihnite ho a držte ho čo najbezpečnejšie. Ak je to možné, sadnite si, aby ste mali väčšiu stabilitu, pretože sa o vás pravdepodobne budú biť. Držte ich, kým sa nezačnú upokojovať, aby ste sa uistili, že neublížia sebe alebo niekomu inému.[10]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak napríklad sedíte, môžete si dieťa položiť na kolená a pevne ho objať na hrudi. Ak stojíte, môžete ich držať na boku s jednou rukou okolo pása a druhou okolo ramien.

Ak sa to stupňuje, vezmite dieťa na time-out. Ak sa záchvat hnevu vášho dieťaťa naďalej zhoršuje, skúste zmeniť jeho prostredie. Ak ste doma, vezmite dieťa do určeného priestoru na oddych. Malo by to byť na mieste bez akýchkoľvek rušivých vplyvov, napríklad na chodbe alebo na spodku schodiska. Ak ste na verejnosti, choďte niekam do súkromia.[11]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Niekedy sa záchvaty hnevu môžu vyskytnúť preto, že sa dieťa cíti preťažené. V takom prípade im zmena polohy môže pomôcť, aby sa začali cítiť o niečo pokojnejšie.

Znovu sa spojte so svojím dieťaťom, keď sa začne upokojovať. Aj keď sa cítite trochu vyčerpaní, skúste si nájsť chvíľu na upokojenie dieťaťa, keď začne opäť ovládať svoje emócie. Utrite im slzy, objímte ich a dajte im najavo, že ste tu stále pre ne.[12]
Odborný zdroj
Sylvia Rath
Odborník na rodičovstvo
Rozhovor s odborníkom. 18. mája 2021.
Posilníte tým vzájomné puto, ktoré mu môže pomôcť cítiť sa bezpečnejšie. Časom to môže dokonca pomôcť znížiť frekvenciu a závažnosť ich záchvatov hnevu.[13]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Prejavte dieťaťu súcit tým, že mu poviete niečo ako: „Hej, to je v poriadku. Všetci sa niekedy rozčúlime. Stále ťa milujem.“
  • Môžete ich tiež požiadať, aby použili svoje slová na vyjadrenie toho, ako sa cítia. Vo veku dvoch rokov na to možno ešte nemajú dostatočnú slovnú zásobu, ale ukáže im to, že vám na nich záleží, aj keď sa správajú zle.

Metóda 2 z 2: Predchádzanie budúcim záchvatom hnevu

Snažte sa vyhýbať situáciám, ktoré by mohli vyvolať záchvat hnevu. Niekedy je ťažké zistiť, čo vaše dieťa prinúti k záchvatu hnevu – niekedy to môže byť taká maličkosť, ako podať mu modrý pohár, keď chcelo fialový. Snažte sa však predvídať, čo by mohlo vaše dieťa rozrušiť, a vymýšľajte spôsoby, ako ich obísť, kedykoľvek je to možné.[14]

  • Nedávajte dieťaťu napríklad hračku, ktorá je na jeho vek príliš pokročilá, pretože by sa mohlo rozrušiť, keď s ňou nebude vedieť správne pracovať.
  • V deň narodenín staršieho súrodenca môžete mať pre dvojročné dieťa zabalenú malú hračku, ktorú si môže rozbaliť, aby sa nerozčuľovalo, že nemá darček.
  • Ak si myslíte, že by tam vaše dieťa mohlo dostať záchvat hnevu, môže vám pomôcť vyhnúť sa aj tomu, aby ste išli do uličky s hračkami alebo sladkosťami v obchode s potravinami.

Dodržiavajte dôsledný denný režim, ako je to len možné. Malým deťom naozaj prospieva dôsledný rozvrh. To zahŕňa budenie, jedenie, zdriemnutie a chodenie spať každý deň približne v rovnakom čase. Dodržiavaním rozvrhu sa vaše dieťa naučí, čo môže od každého dňa očakávať, čo mu dáva pocit poriadku a kontroly. Táto istota potom môže znížiť počet záchvatov hnevu.

  • Ak to budete robiť, vyhnete sa aj tomu, že vaše dieťa bude preťažené alebo hladné, pretože jeho čas na spanie alebo jedlo prišiel neskôr ako zvyčajne.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Snažte sa naplánovať výlety krátko po jedle alebo spánku, aby vaše dieťa nebolo hladné alebo unavené. Každý je trochu mrzutý, keď je hladný alebo unavený, ale malé deti sú na to obzvlášť citlivé. Ak viete, že si potrebujete niečo vybaviť alebo plánujete stretnutie na hranie, snažte sa ich naplánovať hneď po obvyklom čase jedla alebo spánku vášho dieťaťa. Takto bude vaše dieťa oddýchnuté a dobre najedené, čo mu môže pomôcť odvrátiť záchvaty hnevu, keď budete mimo domu. [16]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Vždy, keď niekam idete, je tiež dobré zabaliť si občerstvenie, najmä ak budete preč dlhšie ako hodinu alebo dve. Napríklad, ak idete do parku, môžete si so sebou vziať banán a škatuľu džúsu, alebo keď idete do obchodu, malé vrecko sušienok.[17]

Nedovoľte, aby bolo vaše dieťa príliš stimulované. Ak je vaše dieťa v prostredí, ktoré je veľmi hlučné, jasné, rušné alebo preplnené, môže sa začať cítiť preťažené. Keďže nebudú mať slová, ktorými by vám povedali, ako sa cítia, môže to viesť k zrúteniu. Snažte sa zhodnotiť všetko, čo sa okolo vás deje, a ak sa vám zdá, že je toho na vaše dieťa priveľa, na chvíľu sa s ním vzdialiť.[18]

  • Keď ste vonku, venujte pozornosť nálade svojho dieťaťa, aby ste odhadli, kedy môže byť preťažené. Ak sa začnú javiť uzavreté, mrzuté alebo nahnevané, je pravdepodobne vhodný čas stráviť niekoľko minút inde, aby sa upokojili.

Dajte svojmu dieťaťu možnosť voľby, aby sa cítilo viac pod kontrolou. Niekedy môže mať dieťa záchvaty hnevu, pretože má pocit, že nemá žiadnu kontrolu nad svojím prostredím. Koniec koncov, niekto iný im vždy hovorí, čo majú (a nemajú) robiť. Pomôžte im cítiť, že majú na veci vplyv, tým, že im dáte príležitosť robiť malé rozhodnutia počas celého dňa.[19]
Odborný zdroj
Sylvia Rath
Špecialista na rodičovstvo
Rozhovor s odborníkom. 18. mája 2021.
[20]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Napríklad, keď obliekate svoje dieťa, môžete vytiahnuť dve tričká a povedať niečo ako: „Chceš si obliecť toto žlté alebo toto zelené tričko??“
  • V čase desiaty môžete dieťaťu ponúknuť na výber medzi jablkom a pomarančom.
  • Ponúknite svojmu dieťaťu extra pozornosť, keď je dobré. Niekedy sú záchvaty hnevu len spôsobom, ako získať pozornosť – pre dieťa je aj negatívna pozornosť lepšia ako žiadna. Aby ste tomu predišli, vyhľadávajte príklady dobrého správania vášho dieťaťa. Keď vidíte, že sa vaše dieťa správa naozaj dobre, pochváľte ho a venujte mu extra pozornosť, aby ste toto správanie posilnili.[21]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

    • Ak napríklad požiadate svoje dieťa, aby si odložilo hračku, a ono to hneď urobí, kľaknite si na zem, objímte ho a povedzte: „Veľmi ti ďakujem, že si taký veľký pomocník.“ Ak sa vám to podarí, kľaknite si na zem, objímte ho a! Som hrdá na to, že si bol dobrý poslucháč!“
  • Odkazy