Prevencia samovrážd: Ako zastaviť niekoho pred skokom z mosta

Ak uvidíte niekoho, kto sa chystá skočiť z mosta, pravdepodobne budete šokovaní a vystrašení, čo je normálne. Možno sa aj vy cítite bezmocní, ale v skutočnosti existuje veľa spôsobov, ako si môžete pomôcť. Najlepšie je zavolať záchrannú službu a Národnú linku prevencie samovrážd na číslo 1-800-273-8255. Potom sa s osobou začnite rozprávať, aby vedela, že nie je sama. Počúvajte, ak sa s vami chcú rozprávať. Môže to byť naozaj stresujúca situácia, preto sa o seba po jej skončení nezabudnite postarať. Oprite sa o svoj podporný systém a buďte k sebe láskaví.

Metóda 1 zo 4:Volanie o pomoc

Zavolajte záchrannú službu, aby ste upozornili úrady. Pravdepodobne nie ste odborník na pomoc ľuďom v kríze, preto sa uistite, že ste zavolali ľuďom, ktorí sú. Na privolanie pomoci použite mobilný telefón. Povedzte im, že ste s niekým, kto vyzerá, že sa chystá skočiť z mosta, a uveďte svoju polohu. Ak máte nejaké ďalšie informácie, povedzte to dispečerovi.[1]

  • Ak sa napríklad zdá, že osoba je pod vplyvom alkoholu alebo drog, mali by ste dispečerovi povedať svoje podozrenie. Mali by ste ich tiež informovať, ak sa zdá, že osoba má zbraň.
  • Ak nemáte pri sebe telefón, požiadajte niekoho v okolí, aby zavolal za vás.

Zavolajte na Národnú linku prevencie samovrážd a získajte podporu. Táto horúca linka je skvelým zdrojom informácií pre ľudí, ktorí uvažujú o samovražde. Vytočte číslo 1-800-273-8255 a povedzte osobe vyškolenej na pomoc, čo sa deje. Spýtajte sa osoby, ktorá sa chystá skočiť, či je ochotná telefonovať. Ak sú, nechajte ich použiť váš telefón.[2]
Dôveryhodný zdroj
Národná linka prevencie samovrážd
Sieť prevencie samovrážd prevádzkujúca bezplatnú nepretržitú linku pre všetkých, ktorí majú samovražedné myšlienky alebo emocionálne utrpenie
Prejsť na zdroj

  • Zostaňte na linke, aj keď osoba pripravená skočiť nechce telefonovať. Ľudia na linke vám môžu ponúknuť podporu a pomôcť vám zistiť, ako najlepšie pomôcť človeku v núdzi.
  • Ľudia z projektu Trevor vám tiež môžu poskytnúť podporu a zdroje. Je to naozaj emocionálna situácia aj pre vás.

Spýtajte sa, či ich môžete vziať na pohotovosť. Zdravotnícki pracovníci môžu pomôcť upokojiť osobu prostredníctvom fyzickej liečby alebo psychiatrickej starostlivosti. Ponúknite osobe odvoz do najbližšej nemocnice, ak sa cítite dobre. Ak máte akékoľvek obavy o svoju bezpečnosť, túto ponuku neurobte.[3]

  • Ak nechcú ísť, nesnažte sa ich nútiť.

Ponúknite, že zavoláte blízkej osobe alebo lekárovi. Túto situáciu nemusíte zvládnuť úplne sami. Po tom, ako ste zavolali úrady, môžete sa pokúsiť získať pomoc aj od ostatných. Spýtajte sa osoby, či má priateľa alebo člena rodiny, ktorému má zavolať. Môžete sa tiež opýtať, či majú terapeuta alebo lekára, s ktorým by si chceli pohovoriť.[4]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak osobu poznáte, môžete navrhnúť blízkeho človeka, ktorému by ste mohli zavolať. Nesnažte sa presadiť, ak s tým nesúhlasia.

Obráťte sa na Trevor Lifeline pre komunitu LGBTQ. Ak osoba uviedla, že je LGBTQ, zavolajte na linku, ktorá sa špecializuje na pomoc tejto komunite. V USA vytočte číslo 1-866-488-7386 a osobe, ktorá vám odpovie, povedzte, čo sa deje. Spýtajte sa osoby v tiesni, či chce hovoriť s poradcom, a ak povie áno, ponúknite jej svoj telefón.[5]

Metóda 2 zo 4: Pokojný rozhovor s osobou

Zostaňte v blízkosti osoby, aby nebola sama. Ak vidíte niekoho, kto stojí na rímse alebo kto vyliezol na zábradlie mosta, neodchádzajte len tak preč. Je v poriadku, že sa cítite vystrašene a nervózne, ale zostaňte v blízkosti osoby, aby ste sa jej mohli pokúsiť pomôcť. Ak sa pokúsite priblížiť a požiadajú vás, aby ste ustúpili, mali by ste to rešpektovať.[6]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Pocit úplnej samoty môže u niekoho vyvolať samovražedné sklony. Tým, že zostanete v ich blízkosti, dávate viditeľný signál, že ich niekto vidí a záleží mu na nich.

Hovorte s nimi súcitným a chápavým spôsobom. Policajný dôstojník, ktorý sa s tým už mnohokrát stretol, naznačuje, že láskavý tón a slová tu môžu naozaj pomôcť. Zachovajte pokojný hlas a pokúste sa nadviazať rozhovor. Môžete im dať vedieť, že nie sú sami a že im chcete pomôcť. Pozrite sa jej do očí a povedzte, že nechcete, aby skočila. Nech už sa rozhodnete povedať čokoľvek, buďte úprimní a milí.[7]

  • Môžete povedať: „Som tu a zostanem tu. Nie ste sami.“
  • Povedzte: „Na tvojom živote záleží.“ Toto jednoduché vyhlásenie je často najsilnejšie.
  • Ukážte, že sa vcítite do situácie tým, že poviete: „Chápem, prečo ste tak rozrušený. „

Vypočuť si všetko, čo chcú povedať. Ak vám osoba odpovie, dajte jej jasne najavo, že ste ochotní ju vypočuť. Môžete to urobiť slovne tým, že poviete: „Počúvam. Som tu pre vás.“ Môžete použiť aj neverbálne signály, ako napríklad nadviazanie očného kontaktu alebo prikývnutie na to, čo hovoria.[8]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Neprerušujte ich ani ich inak neodrádzajte od rozprávania.
  • Umožnite im slobodne vyjadriť svoje pocity. Nesúďte ani nespochybňujte to, čo ich trápi.

Ponúknite slová nádeje. Môže byť naozaj ťažké zostať v tejto desivej situácii pozitívny, ale pokúste sa dať človeku niečo dobré, na čo by sa mohol sústrediť. Ak danú osobu poznáte, môžete ju prispôsobiť tomu, čím práve prechádza. Aj keď danú osobu nepoznáte, môžete nájsť spôsob, ako ju povzbudiť.[9]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Ak vám povedali niečo konkrétne, môžete povedať: „Možno existuje spôsob, ako sa môžete cítiť bližšie k svojej rodine.“ Ak nemáte žiadne informácie, stále môžete povedať: „Existuje veľa ľudí, ktorí vám môžu pomôcť.“

Berte osobu vážne. Stáť na moste a pripravovať sa na skok je vážne volanie o pomoc. Nesnažte sa to zľahčovať tým, že sa budete správať, akoby to dotyčná osoba nemyslela vážne. Vyhnite sa slovám ako: „Viem, že to nemyslíš vážne“ alebo „Ty to naozaj nechceš urobiť“.“ Namiesto toho sa k situácii správajte ako k vážnej záležitosti, ktorou je.[10]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

Nehádajte sa ani nesľubujte. Situáciu by ste mohli zhoršiť, ak budete na osobu, ktorá sa chystá skočiť, reagovať negatívne. Aj keď si myslíte, že sa dotyčná osoba mýli, keď je na mostíku, alebo nesúhlasíte s niečím, čo hovorí, nesnažte sa s ňou hádať. To by mohlo spôsobiť len ďalšie utrpenie. Dajte si tiež pozor, aby ste nesľubovali, že sa veci zmenia alebo že im môžete pomôcť všetko napraviť. V tejto situácii budete pravdepodobne veľmi vystresovaní, ale je dôležité, aby ste nedávali sľuby, ktoré nemôžete dodržať.[11]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Nehovorte niečo ako: „Pochybujem, že je pravda, že vás vyhodia. Pravdepodobne reagujete prehnane.“ Nechcete znehodnotiť ich pocity.
  • Aj keď pravdepodobne chcete pomôcť, ako sa len dá, vyhnite sa slovám typu: „Postarám sa o to, aby sme vypátrali vašu mamu, aby ste mohli napraviť svoj vzťah.“ Pravdepodobne nemôžete zabezpečiť takýto výsledok.

Metóda 3 zo 4: Prijatie užitočných fyzických opatrení

Nadviažte očný kontakt a usmievajte sa. Skúste sa riadiť touto radou od policajta, ktorý sa v tejto situácii stretol s mnohými ľuďmi. Ak prechádzate cez most a vidíte niekoho, kto sa správa nepokojne, priateľsky mu zamávajte a usmejte sa. Mnohokrát môže byť priateľská tvár práve to, čo niekto na moste potrebuje.[12]

  • Prechádzanie sem a tam alebo rozprávanie sa so sebou môže byť znakom toho, že niekto je v núdzi. Všimnite si tiež, či si odložili svoje osobné veci, napríklad aktovku alebo batoh. Ak nechávajú svoje veci za sebou, možno uvažujú o skoku.

K potenciálnemu skokanovi pristupujte nenútene. Nebežte na niekoho a nedostávajte sa do jeho fyzického priestoru. Namiesto toho choďte normálnym tempom smerom k potenciálnemu skokanovi. Nemusíte sa ich priamo pýtať, či sa chystajú skočiť. Jednoducho nadviažte rozhovor.[13]

  • Môžete povedať: „Ako sa dnes máte?“ Môžete tiež urobiť jednoduchú poznámku o počasí. Ide o to, aby ste ich zaujali a dali im najavo, že ste tu pre nich.

Používajte otvorenú reč tela, aby ste ukázali, že vám na vás záleží. Keď sa s osobou začnete rozprávať, nezabudnite nadviazať očný kontakt, aby ste dali najavo, že ju počúvate. Mali by ste tiež vyzerať prístupne, takže nestojte so skríženými rukami. Môže to pôsobiť defenzívne alebo dokonca odsudzujúco.[14]

  • Kývnutie hlavou môže tiež naznačovať, že počúvate a empaticky reagujete na to, čo osoba hovorí.

Nepokúšajte sa fyzicky zabrániť osobe v skoku. Aj keď by ste mohli inštinktívne natiahnuť ruku a chytiť ho, nerobte to. Keď niekoho chytíte, jeho prirodzeným inštinktom môže byť uhnúť od vás, čo môže spôsobiť, že sa pošmykne a spadne.[15]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Chytanie sa s danou osobou vás tiež môže ohroziť. Ak chcete povedať bezpečne, vyhnite sa akémukoľvek fyzickému kontaktu.

Metóda 4 zo 4:Vyrovnávanie sa s následkami situácie

Hovorte o svojich pocitoch s priateľmi a rodinou. Po tom, ako sa dostanete preč z tejto stresujúcej situácie, je normálne, že ste naozaj emocionálne. Môžete sa cítiť nahnevaní, vystrašení, bezmocní, smutní alebo môžete pociťovať kombináciu všetkých týchto emócií. Oslovte ľudí, ktorým dôverujete, a požiadajte ich o podporu. Hovorte s nimi o tom, ako sa cítite, aby ste mohli spracovať svoje emócie.

  • Svojej sestre môžete povedať: „Som naozaj otrasená z toho, čo som včera riešila. Mohol by si prísť ku mne a porozprávať sa so mnou?“

Starajte sa o svoje telo a robte relaxačné aktivity, aby ste zmierniť stres. Možno sa budete chvíľu cítiť vyvedená z miery. Počas liečby dbajte na konzumáciu zdravých potravín, ako sú celozrnné výrobky, zelenina a ovocie. Snažte sa každú noc spať 7-9 hodín, aby ste sa cítili dobre oddýchnutá. Dobrý nápad je tiež pokúsiť sa denne cvičiť, čo môže zmierniť stres.Stres môžete zmierniť aj tak, že: [16]

  • Vyjdite si do prírody
  • Vyskúšajte jogu a meditáciu
  • Čítanie dobrej knihy
  • Trávenie času s priateľmi
  • Ak potrebujete, dohodnite si stretnutie s poradcom. Niekedy je po traumatizujúcej situácii potrebné odborné ošetrenie. Ak nemáte pocit, že by ste sa po týždni vrátili k sebe, skúste sa porozprávať s odborníkom na duševné zdravie. Môžete požiadať svojho lekára o odporúčanie alebo sa spýtajte priateľov a rodiny, či vám môžu odporučiť dobrého poradcu.[17]

    • Vyhľadajte poradcu, ktorý má skúsenosti s pomocou ľuďom pri spracovaní veľmi stresových situácií.
  • Odkazy